Nauczyciele, którym przysługuje prawo do urlopu uzupełniającego, nie zawsze chcą korzystać z niego w jednej części. Często woleliby, aby udzielać im go w dniach, ale nie zawsze dyrektor wyrażana to zgodę. Odmowę uzasadnia się dezorganizacją pracy szkoły czy przedszkola oraz tym, że łatwiej jest zorganizować zastępstwo na całą długość urlopu. Sprawdź, czy urlop uzupełniający można dzielić na części?
Przepisy prawa oświatowego nie określają wprost, ile trwa godzina zajęć nauczyciela wspomagającego w przedszkolu. Sprawdź, czy nauczyciel wspomagający w przedszkolu realizuje pensum w 45 czy 60 minutowych jednostkach zajęć.
Udział nauczyciela wspomagającego w zajęciach powinien wynikać z potrzeb ucznia. W przypadku, gdy nie ma takiej potrzeby nauczyciel wspomagający nie musi uczestniczyć w zajęciach z uczniem np. z zespołem Aspergera.
Bycie nauczycielem wspomagającym wymaga taktu i wyrozumiałości, a także postawy życzliwości i chęci współpracy. Większość nauczycieli pracujących w szkole ogólnodostępnej nie jest specjalistami w kształceniu specjalnym. Nie ma wiedzy na temat prowadzenia zajęć z dziećmi posiadającymi orzeczenia. Często brakuje im także doświadczenia w tego rodzaju pracy. Nie potrafią dostosować metod i form do zaleceń z orzeczenia. Nierzadko trudność sprawia odczytanie i zrozumienie zaleceń wypisanych fachowym językiem przez poradnię.
Do podstawowych obowiązków nauczycieli współorganizujących kształcenie należy wspieranie ucznia w czasie zajęć. Często jednak, szczególnie w przedszkolu, zdarza się, że uczeń w wybranym dniu tygodnia jest nieobecny na zajęciach, ponieważ uczestniczy w zajęciach terapeutycznych w innej placówce. Czy nieobecność ucznia uzasadnia ustalenie dla nauczyciela wspomagającego czterodniowego tygodnia pracy?
Dyrektor szkoły może przydzielić pedagogowi do prowadzenia zajęcia rewalidacyjne. Wątpliwości budzi jednak to, czy takie zajęcia mogą być prowadzone w ramach godzin ponadwymiarowych oraz czy pedagog może odmówić realizacji tego zadania.
W odniesieniu do kwalifikacji nauczycieli zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych sformułowano jedynie wymóg posiadania przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej. Która specjalność zawiera treści kształcenia dotyczące pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową? Przeczytaj aktualne artykuły: Kwalifikacje wymagane od nauczycieli specjalistów od 3 października 2023 r. Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego od 3 października 2023 r. – nowe rozporządzenie
Wspomaganie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przez dodatkowo zatrudnionego nauczyciela w trakcie bieżącej pracy z uczniem, a także zakres tego wsparcia powinny być określone w IPET. Sprawdź, czy nauczyciel ten ma obowiązek dokumentowania w odrębnym dzienniku przebiegu realizacji wspomagania z uwzględnieniem jego zakresu i form.
Wielu rodziców na czas zdalnego nauczania zgłasza chęć zrezygnowania ze wspomagania ucznia przez dodatkowo zatrudnionego nauczyciela, tzw. nauczyciela wspomagającego. Wówczas pojawia się pytanie – czy skoro nauczyciel nie może wypełniać swoich podstawowych obowiązków, to należy rozwiązać z nim stosunek pracy? Czy powierzając mu inne obowiązki, dyrektor szkoły narusza dyscyplinę finansów publicznych?