Jednym z najczęściej zadawanym pytań dotyczącym zatrudnienia tzw. nauczyciela wspomagającego jest pytanie o minimalny i maksymalny wymiar wsparcia udzielanego uczniowi przez tego nauczyciela. W artykule wyjaśniamy, ile godzin z uczniem dyrektor powinien przydzielić nauczycielowi posiadającemu kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, zatrudnionemu w celu współorganizowaniu kształcenia w klasie ogólnodostępnej.
W wyniku zmiany w Karcie Nauczyciela i w związku tym, że od 1 września 2022 r. w każdym przedszkolu i szkole obowiązkowe będzie zatrudnianie specjalistów w taki sposób, aby zapewnić minimalną, określoną w ustawie liczbę etatów, pojawiają się pytania dotyczące uwzględniania w tej liczbie tzw. nauczycieli wspomagających. Czy liczba godzin zajęć tych nauczycieli jest brana pod uwagę w kontekście standardu zatrudniania nauczycieli specjalistów?
Planowana nowelizacja Karty Nauczyciela przewiduje wyodrębnienie, w ramach czasu pracy nauczyciela, tzw. godziny dostępności w szkole. Jakie zadania będzie realizował nauczyciel w ramach tej godziny? Czy obowiązek ten będzie dotyczył wszystkich – w tym również nauczycieli wspomagających i specjalistów? Analizujemy przepisy dotyczące planowanych zmian w Karcie Nauczyciela.
Przepisy nie przewidują obowiązku prowadzenia dziennika przez tzw. nauczyciela wspomagającego, uczestniczącego w zajęciach wychowania przedszkolnego. Nie oznacza to jednak, że nauczyciel ten nie potwierdza udziału w zajęciach. Sprawdź, w jaki sposób powinien to robić, a także – jakie rozwiązana wydają się nie mieć uzasadnienia.
Nauczyciel wspomagający pełni szczególną rolę w pracy z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Zdarza się, że w przypadku nieobecności tych uczniów nauczycielom przydzielane są inne zadania – nie zawsze jednak odbywa się to w prawidłowy sposób. W artykule wyjaśniamy, czy dopuszczalne jest przeniesienie nauczyciela wspomagającego do pracy w świetlicy na czas nieobecności ucznia. Sprawdź, kiedy nauczyciel współorganizujący musi wyrazić zgodę na zmiany.
Wielu uczniów w spektrum autyzmu podejmuje naukę w szkołach kształcących w zawodzie. Pojawia się wówczas pytanie – czy w czasie praktycznej nauki zawodu również powinien towarzyszyć im nauczyciel wspomagający? Sprawdź, jak kwestię tę regulują przepisy i dowiedz się, jakie są obowiązki szkoły w związku z organizacją praktycznej nauki zawodu.
W wielu przedszkolach i szkołach tzw. nauczycieli wspomagających zatrudnia się wyłącznie na czas określony, w związku z zaistnieniem potrzeby wynikającej z organizacji nauczania. Wydaje się to zrozumiałe, ponieważ w sytuacji, gdy w placówce nie będzie uczyło się dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, zatrudnienie nauczyciela współorganizującego nie będzie już obowiązkowe. Trzeba jednak pamiętać, że okres zatrudnienia nauczyciela na czas określony jest limitowany, a po jego przekroczeniu umowa z mocy prawa przekształci się w zawartą na czas nieokreślony.
Przepisy zobowiązują dyrektora szkoły do realizowania zadań związanych z nadzorem pedagogicznym m.in. poprzez obserwowanie prowadzonych przez nauczycieli zajęć. Jednocześnie jednak, nie określają, w jakim terminie od przeprowadzonej obserwacji dyrektor powinien omówić je z nauczycielem. Czy to oznacza, że omówienie obserwowanej lekcji nie jest obowiązkowe? Choć nie wynika to wprost z przepisów, dyrektor powinien omówić z nauczycielem swoje spostrzeżenia i wnioski. Sprawdź dlaczego.
Nauczyciel zatrudniony dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego powinien posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Przepisy nie precyzują przy tym specjalności, ale powinna być ona dostosowana do rodzaju niepełnosprawności ucznia. W przypadku pracy z uczniem w spektrum autyzmu warto, by nauczyciel ukończył dodatkowo różne formy doskonalenia.
Bardzo często jednym z kluczowych zaleceń zawartych w opinii o potrzebie kształcenia specjalnego, oprócz asysty nauczyciela wspomagającego, jest zalecenie jest realizowania wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do pięciu osób. Wówczas rodzi się pytanie – czy podczas tych zajęć prowadzonych przez „przedmiotowca” ucznia powinien wspierać również nauczyciel wspomagający?