Nowelizacje podstaw programowych obowiązujące od 1 września 2023 r. oznaczają m.in. wprowadzenie obowiązkowych testów sprawnościowych dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Kiedy i przez kogo zostaną przeprowadzone pierwsze testy sprawnościowe? Jak będą przebiegały i jakie znaczenie będą miały ich wyniki? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.
Co jakiś czas w przekazach medialnych można spotkać się z informacją o planowanych zmianach w zasadach zwalniania uczniów z ćwiczeń lub zajęć wychowania fizycznego. Już rok temu mówiono, że od 1 września 2022 r. zwolnienia będą uznawane wyłącznie wtedy, gdy wystawi je lekarz specjalista. Taka zapowiedź, jeszcze z ubiegłego roku, wywołała wiele zamieszania, ale zmiany w tym zakresie nie zostały wprowadzone. Oznacza to, że od 1 września 2023 r. dyrektor zwalnia z ćwiczeń lub zajęć WF tych uczniów, którzy dostarczą opinię wydaną przez lekarza – niekoniecznie specjalistę. Sprawdź, czy opinię może wydać lekarz POZ.
Od 1 września 2022 r. tzw. zdalne nauczanie może być organizowane w sytuacjach wskazanych w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Niektórzy uczniowie i rodzice upatrują w nowych rozwiązaniach szansy na zorganizowanie zajęć na odległość dla swojego dziecka. Trzeba jednak pamiętać, że prowadzenie zdalnego nauczania na żądanie rodziców nie jest możliwe. Takie działanie nie jest przewidziane również dla uczniów, którzy nie mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły z powodów zdrowotnych. W takiej sytuacji należy ubiegać się o orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania
Rodzic ucznia z niepełnosprawnościami wymienionymi w rozporządzeniu może złożyć do dyrektora szkoły wniosek o zwolnienie dziecka z nauki drugiego języka obcego. Do wniosku należy dołączyć odpowiednią opinię lub orzeczenie wydane przez poradnię. A co, jeżeli poradnia nie zaleciła takiego zwolnienia? Czy możliwe jest zwolnienie z nauki drugiego języka bez wskazania w opinii lub orzeczeniu?
Zarówno naukę religii, jak i naukę etyki organizuje się w szkołach na życzenie rodziców uczniów lub uczniów pełnoletnich. Życzenie to jest wyrażane w formie pisemnego oświadczenia. Nie ma żadnych przepisów, które stanowią, że etyka jest obowiązkowa dla uczniów, którzy nie uczęszczają na religię. Uczniowie nieuczęszczający na religię nie muszą chodzić na etykę. W szkołach należy respektować zasadę wolności sumienia i wyznania.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie określają liczbę uczniów w oddziale integracyjnym. Nie może ona przekroczyć 20 osób i nie ma regulacji pozwalających na jej zwiększenie. Możliwe jest jedynie zwiększenie liczby uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Odnosi się to jednak do sytuacji doręczenia orzeczenia przez ucznia już uczęszczającego do danego oddziału. Sprawdź szczegóły, porada dotyczy liczby dzieci w oddziale przedszkola oraz w liczby uczniów w oddziale szkoły.
Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej to wyzwanie dla całej społeczności szkolnej. To uczeń bardzo wymagający, bardzo różnie funkcjonujący, uczeń, który oprócz tego, że boryka się z trudnościami, często prezentuje również wybitne zdolności, które należy rozwijać. Szkoły ogólnodostępne są bardzo różnie są przygotowane na przyjęcie takich uczniów. W artykule znajdziesz wskazówki o czym należy pamiętać, jeżeli do szkoły został przyjęty uczeń z zespołem Aspergera.
Jedno z częściej zadawanych pytań związanych z kształceniem ucznia z niepełnosprawnością brzmi: ile wynosi dotacja na ucznia z orzeczeniem. Trzeba wiedzieć, że na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wysokość dotacji na ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zależy od różnych czynników. Dowiedz się, co wpływa na wysokość dotacji na ucznia z niepełnosprawnością.
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może mieć trudności w opanowaniu wiedzy i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej kształcenia w technikum. Sprawdź, czy istnieją przesłanki, które uzasadniałyby odmowę przyjęcia do szkoły kształcącej w zawodzie ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Przepisy prawa oświatowego określają limity uczniów w oddziałach specjalnych. Często pojawia się jednak pytanie, czy może on zostać zwiększony, jeżeli jeden lub większa liczba uczniów posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Skoro uczniowie objęci indywidualnym nauczaniem nie uczęszczają na lekcje i zajęcia organizowane w szkole, to czy „zwalniają” miejsce dla dodatkowych osób?