Scenariusz warsztatów „Prawa dziecka – jakie prawa nas chronią?” jest przeznaczony dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Celem tych zajęć jest nie tylko edukacja na temat praw dziecka, ale również rozwijanie wrażliwości społecznej wśród młodych osób. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję pracować w grupach, gdzie poprzez dyskusje i tworzenie plakatów będą eksplorować tematykę praw dziecka. Zajęcia te mają na celu nie tylko przekazanie wiedzy o prawach dziecka i ich znaczeniu dla codziennego życia, ale również stworzenie przestrzeni do wyrażania własnych przemyśleń i opinii na temat omawianych kwestii. Takie podejście ma zachęcić uczniów do refleksji nad ich rolą w społeczeństwie.
Z okazji Europejskiego Dnia Mózgu, obchodzonego 18 marca, przygotowaliśmy specjalny scenariusz zajęć dedykowany uczniom w wieku 15-18 lat. Celem warsztatów jest zwiększenie świadomości wśród młodzieży na temat znaczenia mózgu oraz jego wpływu na codzienne funkcjonowanie, a także propagowanie wiedzy o jego zdrowiu. W ramach dwóch 45-minutowych sesji uczestnicy będą mieli szansę wziąć udział w ćwiczeniach i dyskusjach, które pozwolą im lepiej zrozumieć, jak dbać o mózg.
W świecie, gdzie pierwsze wrażenie i dobre samopoczucie grają kluczową rolę, higiena osobista wykracza daleko poza codzienny prysznic i mycie zębów. „Higiena na Start! Odkrywamy Tajniki Dobrego Samopoczucia" scenariusz warsztatów, które rzucają nowe światło na to, jak higiena osobista wpływa na zdrowie, relacje i ogólną jakość życia.
Scenariusz warsztatów „Prawa dziecka – jakie prawa nas chronią?” jest przeznaczony dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Celem tych zajęć jest nie tylko edukacja na temat praw dziecka, ale również rozwijanie wrażliwości społecznej wśród młodych osób. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję pracować w grupach, gdzie poprzez dyskusje i tworzenie plakatów będą eksplorować tematykę praw dziecka. Zajęcia te mają na celu nie tylko przekazanie wiedzy o prawach dziecka i ich znaczeniu dla codziennego życia, ale również stworzenie przestrzeni do wyrażania własnych przemyśleń i opinii na temat omawianych kwestii. Takie podejście ma zachęcić uczniów do refleksji nad ich rolą w społeczeństwie.
Z okazji Europejskiego Dnia Mózgu, obchodzonego 18 marca, przygotowaliśmy specjalny scenariusz zajęć dedykowany uczniom w wieku 15-18 lat. Celem warsztatów jest zwiększenie świadomości wśród młodzieży na temat znaczenia mózgu oraz jego wpływu na codzienne funkcjonowanie, a także propagowanie wiedzy o jego zdrowiu. W ramach dwóch 45-minutowych sesji uczestnicy będą mieli szansę wziąć udział w ćwiczeniach i dyskusjach, które pozwolą im lepiej zrozumieć, jak dbać o mózg.
W świecie, gdzie pierwsze wrażenie i dobre samopoczucie grają kluczową rolę, higiena osobista wykracza daleko poza codzienny prysznic i mycie zębów. „Higiena na Start! Odkrywamy Tajniki Dobrego Samopoczucia" scenariusz warsztatów, które rzucają nowe światło na to, jak higiena osobista wpływa na zdrowie, relacje i ogólną jakość życia.
Pierwszoklasiści w pierwszym dniu szkoły mogą odczuwać różne emocje, takie jak podekscytowanie, ciekawość, radość, ale także niepewność, lęk i obawy. Dla wielu z nich jest to nowe i nieznane doświadczenie. Warto już w dniu rozpoczęcia szkoły przeprowadzać zajęcia integracyjne, które pomogą dzieciom i rodzicom łagodnie przejść przez nowe doświadczenie szkolne, budować relacje, rozwijać umiejętności społeczne i stwarzać przyjazną atmosferę w klasie. Integracja i pozytywne doświadczenia z pierwszego dnia szkoły mają długoterminowy wpływ na motywację, zaangażowanie i sukces uczniów w przyszłości.
Dzień Dziecka to dla wielu dzieci ulubiony dzień w roku. Szkoły i przedszkola zamieniają się wtedy w miejsca pełne beztroski, zabawy. Ostatni lata były dla polskich uczniów ogromnie trudne. Pandemia i wybuch wojny w Ukrainie dały się wszystkim we znaki. Konieczność ciągłej adaptacji do kolejnych społecznych zmian bywała wyczerpująca. W tym roku nareszcie nauczyciele mogą zaproponować dzieciom wspólne wyjście – do kina, teatru, na lody, do lunaparku. Zniesienie pandemicznych obostrzeń przyniosło dużą ulgę.
Dobra pamięć to podstawa efektywnego procesu nauki i rozwoju. Oczywiście nie dałoby się uczyć bez innych funkcji poznawczych, takich jak myślenie, uwaga, spostrzeganie. Pamięć jest jednak bazą do wielu operacji umysłowych. Wyróżniamy kilka systemów pamięci: sensoryczną, krótkotrwałą i długotrwałą. Wysiłek intelektualny, jakim jest nauka wymaga magazynowania informacji, opracowywania ich, rozumienia, analizowania i syntezowania. Do tego potrzebna jest zarówno operacyjna pamięć krótkotrwała, jak i przechowywanie wiedzy w długotrwałej. Stres, tempo współczesnego świata i mnogość informacji sprawiają, że nastolatki mają trudności w zapamiętywaniu. Są na to jednak sposoby. Odpowiednio dobrane mnemotechniki pozwolą na bardziej efektywne kodowanie i wydobywanie informacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwoju własnej pamięci.
Promowanie krwiodawstwa wśród uczniów ma duże znaczenie dla ich edukacji, rozwoju osobistego i społecznego. Podczas zajęć uczniowie zdobędą wiedzę na temat procedury oddawania krwi oraz znaczenia krwiodawstwa. Zajęcia na temat krwiodawstwa przyczyniają się do promowania wartości altruizmu i solidarności. Uczniowie mają szansę zrozumieć, że po osiągnięciu pełnoletności mogą mieć realny wpływ na życie innych. Sprzyja to kształtowaniu empatii i poczucia odpowiedzialności społecznej.
Prezentowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych Zabawy z latem – doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie od 1 do 3 może zostać wykorzystany jako propozycja dla nauczycieli, którzy przygotowują się do przeprowadzenia lekcji otwartej lub lekcji pokazowej. Materiał został opracowany dla dziecka sześcioletniego z zespołem Downa oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ćwiczenia zawarte w scenariuszu można przeprowadzić odrębnie, podczas innych zajęć z dzieckiem.
Wybór odpowiedniej szkoły ponadpodstawowej musi być poprzedzony refleksją nad tym, jaką pracę w przyszłości chciałby wykonywać uczeń. Na etapie nauki w szkole podstawowej jest to bardzo trudne, dlatego analizę warto rozpocząć od tego, co według uczniów może dawać im w przyszłości satysfakcję. Wykorzystaj scenariusz zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, podczas których uczniowie będą zastanawiali się, czy satysfakcja z wykonywanej pracy powinna być jednym z czynników wpływających na decyzje edukacyjno-zawodowe.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej do realizacji treści z zakresu doradztwa zawodowego. W czasie zajęć uczniowie poznają zawody związane ze sportem oraz opisują specyfikę pracy w tych zawodach. Ćwiczenie przeznaczone jest do pracy w małych grupach lub w parach, a także w pracy indywidualnej.
Z okazji dnia lekarza, który obchodzony jest 1 października, zachęcamy do przeprowadzenia z najmłodszymi uczniami zajęć poświęconych tej profesji. W scenariuszu wykorzystano bajkę oraz ćwiczenie wymagające sprawności manualnej, dlatego oprócz zdobycia informacji na temat zawodu lekarza, dzieci będą ćwiczyły motorykę małą. Ćwiczenie może zostać wykorzystane również na zajęciach przedszkolnych w grupach 5 i 6 latków.
Zbliżające się studniówki to doskonała okazja dla wychowawców, aby porozmawiać z uczniami o bezpieczeństwie, odpowiedzialności i dojrzałości. To dobry moment na budowanie zaufania i otwartej komunikacji między uczniami a wychowawcą. Przeprowadzenie lekcji na temat odpowiedzialnego zachowania podczas imprezy to krok w kierunku przygotowania młodych ludzi do świadomego uczestnictwa w dorosłym życiu społecznym. Pobierz scenariusz zajęć z wychowawcą na temat bezpieczeństwa i zachowania na studniówce.
W związku z Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada warto stworzyć uczniom możliwość aktywnego uczestnictwa w obchodach święta i zainspirować do docenienia bogactwa i różnorodności Polski. Realizacja projektu „Kotyliony na okna na Narodowe Święto Niepodległości" pozwala uczniom na wszechstronny rozwój, łącząc w sobie elementy edukacji patriotycznej, społecznej i artystycznej. Przygotowywane kotyliony, eksponowane na oknach szkoły, stają się wyrazem dumy z przynależności do narodu polskiego i zachętą dla przechodniów do refleksji nad wartościami, które nas łączą. Projekt adresowany jest do uczniów wszystkich etapów edukacyjnych. Może być różnorodnie modyfikowany, w zależności od potrzeb szkoły. Mimo dużych nakładów pracy potrzebnych do przygotowania projektu, efekty są naprawdę zadowalające.
Zestaw zawiera 5 kart pracy dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III. Wykonanie zadań ma na celu wsparcie dziecka w wyrażeniu uczuć oraz oczekiwań wobec taty. Oprócz zadań do wykonania przez dziecko samodzielnie, materiały zawierają także propozycje do wspólnej zabawy.
Dlaczego warto włączać przepraszanie w relację z uczniami? Jak wpisuje się ono w budowanie i wzmacnianie autorytetu nauczyciela? Jak przepraszać, aby być wiarygodnym? Na te i inne pytania próbują odpowiedzieć uczestnicy warsztatu.
Współczesna edukacja nie ogranicza się jedynie do przekazywania wiedzy z zakresu konkretnych przedmiotów. W coraz większym stopniu zwracamy uwagę na kształtowanie postaw obywatelskich, rozwijanie kompetencji społecznych oraz przygotowywanie młodzieży do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. W tym kontekście pojęcie samorządności uczniowskiej nabiera szczególnego znaczenia. Scenariusz warsztatu zawiera wskazówki do pracy pedagogicznej ze społecznością uczniowską. Poznaj praktyczne zastosowanie modelu „Drabiny partycypacji” według Rogera A. Harta.
Już samo hasło „nastolatek” wywołuje u dorosłych szereg różnorodnych skojarzeń – czasem pełne napięcia i poczucia bezsilności. Wielu rodziców skarży się na trudności komunikacyjne w relacjach ze swoimi dziećmi – zwłaszcza w okresie dojrzewania. Udział w warsztatach pomoże rodzicom zrozumieć własne dzieci i poprawić komunikację. Obecnie już opiekunowie piąto i szóstoklasistów widzą różnicę w jakości rozmów z nimi. Relacjonują kłopoty z utrzymaniem rozmowy, zatopienie w świecie multimediów, komunikatorów, zmiana języka nastolatka i ograniczenie komunikacji do wyrażeń „dobrze”, „normalnie”, „zaraz”, „potem”. Podnosi się ciśnienie tętnicze krwi u dorosłego i przepis na konflikt gotowy. A życie dodaje do tego jeszcze różne mało zrozumiałe dla rodzica zachowania dziecka – operowanie językiem obrazkowym, ciągłe szperanie w Internecie w poszukiwaniu memów, gifów i mało powiązanych ze sobą tematycznie filmików. Trudno zachować dystans i zobaczyć w tych zachowaniach potrzebę rozwijania własnej tożsamości, poszukiwania tego, co interesujące, przydatne w relacjach rówieśniczych. Warsztat ma na celu usprawnienie komunikacji rodziców z nastoletnimi dziećmi poprzez poprawę rozumienia funkcjonowania nastolatka oraz pracę nad formułowaniem komunikatów, które służą nawiązaniu relacji.
Uczniowie z Ukrainy w polskich klasach oraz w oddziałach przygotowawczych mierzą się różnymi problemami, mają różne przeżycia, które rzutują na ich funkcjonowanie w szkole. Nauczyciele i asystenci nauczycieli mówiący w języku ukraińskim dokładają wszelkich starań, żeby wesprzeć uczniów, jednak to rodzice mają największy wpływ na funkcjonowanie dzieci. Poniższe informacje mają na celu pomóc ukraińskim rodzicom zaopiekować się dziećmi, stanowią wskazówki, które pomogą im zrozumieć pewne zachowania dzieci i ich powód oraz zauważyć niepokojące objawy, które wymagają zwrócenia się po pomoc do specjalistów. Informacje te może przekazać na zebraniu z rodzicami asystent nauczyciela, jeżeli rodzice nie rozumieją języka polskiego. Materiał przygotowano w języku polskim oraz ukraińskim. Dołączono także ankietę, której wypełnienie ułatwi nauczycielom planowanie pracy.
Rodzice często określani są mianem pierwszych doradców edukacyjno-zawodowych dzieci. To oni wybierają dla nich szkołę podstawową, zapisują na zajęcia pozalekcyjne i wspierają w wyborze szkoły ponadpodstawowej. Zapraszam do wykorzystania scenariusza spotkania z rodzicami poświęconego zapoznaniu ich ze strukturą systemu edukacji w Polsce i ścieżek kształcenia po ukończeniu szkoły podstawowej.