Już samo hasło „nastolatek” wywołuje u dorosłych szereg różnorodnych skojarzeń – czasem pełne napięcia i poczucia bezsilności. Wielu rodziców skarży się na trudności komunikacyjne w relacjach ze swoimi dziećmi – zwłaszcza w okresie dojrzewania. Udział w warsztatach pomoże rodzicom zrozumieć własne dzieci i poprawić komunikację. Obecnie już opiekunowie piąto i szóstoklasistów widzą różnicę w jakości rozmów z nimi. Relacjonują kłopoty z utrzymaniem rozmowy, zatopienie w świecie multimediów, komunikatorów, zmiana języka nastolatka i ograniczenie komunikacji do wyrażeń „dobrze”, „normalnie”, „zaraz”, „potem”. Podnosi się ciśnienie tętnicze krwi u dorosłego i przepis na konflikt gotowy. A życie dodaje do tego jeszcze różne mało zrozumiałe dla rodzica zachowania dziecka – operowanie językiem obrazkowym, ciągłe szperanie w Internecie w poszukiwaniu memów, gifów i mało powiązanych ze sobą tematycznie filmików. Trudno zachować dystans i zobaczyć w tych zachowaniach potrzebę rozwijania własnej tożsamości, poszukiwania tego, co interesujące, przydatne w relacjach rówieśniczych. Warsztat ma na celu usprawnienie komunikacji rodziców z nastoletnimi dziećmi poprzez poprawę rozumienia funkcjonowania nastolatka oraz pracę nad formułowaniem komunikatów, które służą nawiązaniu relacji.
Przeczytaj również:
Temat przekazywania informacji o uczniu osobie niebędącej opiekunem prawnym wywołuje wiele kontrowersji. Na portalu epedagogika odpowiadamy, czy dostęp do informacji o uczniu jest zastrzeżony dla rodziców. Ekspertka odpowiada na często zadawane pytanie – czy rodzic może określić zasady, na jakich zasadach ma odbywać się przekazywanie informacji o uczniu osobie niebędącej jego opiekunem prawnym.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Szacuje się, że w Polsce funkcjonuje około miliona rodzin zrekonstruowanych, założonych przez partnerów, którzy mają już dzieci z poprzednich związków. Relacje w takich rodzinach w prosty sposób obrazuje metafora patchworku. To tkanina uszyta ze skrawków różnych tkanin, które pozornie do siebie nie pasują, ale razem tworzą całość, często spójną i ciekawą. Różnorodność rodzin to również wyzwanie dla wychowawcy. W jaki sposób nawiązać dobrą współpracę z członkami rodzin tak złożonych, jak patchworkowe?
Każdego roku z ucieka z domu kilka tysięcy chłopców i dziewczynek. Najmłodsi uciekinierzy to czwartoklasiści, choć decydują się na ucieczkę zdecydowanie rzadziej niż uczniowie w okresie dojrzewania w wieku 14–17 lat. Czy da się temu zapobiec? Co jest najczęstszą przyczyną ucieczek? Jakie kroki mogą podjąć nauczyciele oraz rodzice, zanim dziecko ucieknie z domu, aby zapobiec zaginięciu? Sprawdź, jakie sygnały mogą zwiastować planowaną ucieczkę.
Podejmowanie rozmowy, która ma na celu przekazanie nieprzyjemnych i przykrych w odbiorze treści sprawia trudność każdemu nauczycielowi. Dowiedz się, jak przekazać rodzicom ucznia informacje o jego problemach, aby rozmowa stanowiła punkt wyjścia w drodze do próby ich rozwiązania. Upewnij się, że wiesz, jak komunikować rodzicom problemy dziecka.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest bezpłatne i dobrowolne. Dobrowolność oznacza, że rodzice lub pełnoletni uczeń mogą bez konsekwencji z niej zrezygnować. Co jednak powinien zrobić dyrektor szkoły, jeżeli rodzice są skonfliktowani i nie mogą dojść do porozumienia w sprawie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Czy nauczyciele mogą wtedy prowadzić zajęcia z dzieckiem?
Nauczyciele rozpoczynający pracę z nowo przyjętymi uczniami często nie uzyskują od rodziców wszystkich potrzebnych informacji o funkcjonowaniu dziecka. Wówczas pojawia się pokusa, aby z prośbą o pomoc zwrócić się do dyrekcji poprzedniej szkoły. Zdarza się, że dyrektorzy i nauczyciele udzielają informacji o uczniu, jednak czy jest to zgodne z prawem? Sprawdź czy dyrektor lub nauczyciele z byłej szkoły mogą udostępnić nowym nauczycielom dokumentację lub informacje o uczniu, w tym o udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Informacja o potrzebie udania się z dzieckiem do psychologa dziecięcego często wywołuje u rodziców szok i niepewność. Jednak szkoła czy przedszkole nie zawsze jest w stanie udzielenia kompleksowego wsparcia, którego w danej sytuacji potrzebuje dziecko. Przekazując sugestię skorzystania ze specjalistycznej pomocy psychologicznej warto wyjaśnić, jak będzie wyglądała pierwsza wizyta u psychologa specjalnego oraz na czym polega praca z dzieckiem w gabinecie. Warto wyjaśnić rodzicom, że pierwsza wizyta ma charakter konsultacji, w czasie której psycholog ma zgromadzić kluczowe informacje. Trzeba bowiem mieć świadomość, że na pierwszym spotkaniu psycholog nie rozpocznie jeszcze terapii i nie udzieli dziecku kompleksowej pomocy. W artykule zamieszczamy wskazówki do przygotowania dziecka i rodziców na spotkanie z psychologiem dziecięcym.
Z artykułu dowiesz się m.in .:
Porada dotyczy postępowania w przypadku dostarczenia do przeszkolą lub szkoły ugody dotyczącej zasad styczności z dzieckiem. Z poradą powinni zapoznać się w szczególności dyrektorzy i nauczyciele przedszkoli i szkół podstawowych, którzy w swoich grupach mają dzieci rozwiedzionych rodziców, często pozostających w konflikcie.
Uczniowie z Ukrainy w polskich klasach oraz w oddziałach przygotowawczych mierzą się różnymi problemami, mają różne przeżycia, które rzutują na ich funkcjonowanie w szkole. Nauczyciele i asystenci nauczycieli mówiący w języku ukraińskim dokładają wszelkich starań, żeby wesprzeć uczniów, jednak to rodzice mają największy wpływ na funkcjonowanie dzieci. Poniższe informacje mają na celu pomóc ukraińskim rodzicom zaopiekować się dziećmi, stanowią wskazówki, które pomogą im zrozumieć pewne zachowania dzieci i ich powód oraz zauważyć niepokojące objawy, które wymagają zwrócenia się po pomoc do specjalistów. Informacje te może przekazać na zebraniu z rodzicami asystent nauczyciela, jeżeli rodzice nie rozumieją języka polskiego. Materiał przygotowano w języku polskim oraz ukraińskim. Dołączono także ankietę, której wypełnienie ułatwi nauczycielom planowanie pracy.
Na koniec spotkania warto podać rodzicom dane kontaktowe do placówek, które zajmują się zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży, gdzie pracują specjaliści mówiący w języku ukraińskim lub rosyjskim.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.