Potrzeba zapewnienia opieki uczniom w razie nieobecności nauczyciela oznacza konieczność przydzielenia innemu nauczycielowi godzin doraźnego zastępstwa. Sprawdź, czy takie zastępstwo można przydzielić specjaliście: psychologowi, pedagogowi, pedagogowi specjalnemu, terapeucie, logopedzie lub doradcy zawodowemu.
Doraźne zastępstwo to zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze przydzielone nauczycielowi powyżej tygodniowego pensum. Dyrektor przydziela nauczycielom doraźne zastępstwa, jeżeli wystąpi konieczność zastąpienia nieobecnego nauczyciela. Należy pamiętać, że nauczyciel nie może odmówić zrealizowania doraźnego zastępstwa – dotyczy to nie tylko tzw. przedmiotowcy, ale również specjalistów. Za odmowę poprowadzenia zajęć w ramach zastępstwa doraźnego dyrektor może wyciągnąć konsekwencje. Sprawdź jakie.
Przepisy dotyczące czasu trwania zajęć w przedszkolach budzą wiele wątpliwości. Wyjaśniamy, ile powinny trwać zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do których zaliczają się zajęcia rozwijające uzdolnienia i zajęcia specjalistyczne, a ile zajęcia rewalidacyjne.
Do form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole należą m.in. konsultacje i warsztaty. Przepisy nie precyzują jednak, którzy nauczyciele i specjaliści powinni prowadzić je w ramach obowiązującego ich pensum. Ekspertka wyjaśnia, kto prowadzi konsultacje i warsztaty w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniem technikum posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanym ze względu na niepełnosprawność ruchową i afazję.
Posiadanie kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej jest niezbędne do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego lub nauczyciela wspomagającego, a także do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z dziećmi. Zdarza się, że dyrektor nie ma pewności, czy ukończone studia to studia w zakresie pedagogiki specjalnej. Jednym z kierunków budzących wątpliwości jest psychoprofilaktyka. Wyjaśniamy – ukończenie studiów w zakresie psychoprofilaktyki nie daje kwalifikacji do zajmowania stanowiska, na którym wymagane jest przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej.
Od kilku lat nauczyciele rozpoczynający pracę w zawodzie, zamiast zasiłku na zagospodarowanie otrzymują tzw. świadczenie na start. Komu przysługuje ono po zmianach w przepisach dotyczących stopni awansu zawodowego?? Czy wypłaca się je tylko nauczycielom, z którymi stosunek pracy nawiązano we wrzeniu? Czy mogą otrzymać go ci, którzy stopień awansu nauczyciela kontraktowego uzyskali w szkole niepublicznej, przez co nigdy z tego dodatku nie skorzystali? Na te oraz inne pytania odpowiadają eksperci.
Od 1 września 2019 r. okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony zawartej w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie tych umów między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 36 miesięcy. Zasada ta dotyczy wszystkich nauczycieli – w tym również nauczycieli religii.
Zatrudnienie psychoterapeuty w poradni psychologiczno-pedagogicznej jest możliwe. Trzeba jednak pamiętać, że osoba ta musi – oprócz szkolenia w zakresie psychoterapii, posiada również przygotowanie pedagogiczne. Sprawdź szczegóły.
Zapewnienie uczniom z niepełnosprawnością opieki i możliwości pobierania nauki oraz realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia wpisuje się w podstawowe cele systemu oświaty. Za właściwą organizację kształcenia, opieki i wychowania odpowiada dyrektor placówki, który zgodnie z przepisami musi lub może zatrudnić dodatkową kadrę. W artykule wyjaśniono, w których przypadkach istnieje obowiązek, a w którym możliwość zatrudnienia w szkole nauczyciela wspomagającego, specjalisty i pomocy nauczyciela, a także omówiono status prawny i warunki zatrudnienia tych osób.