Przepisy dotyczące informacji uwzględnianych w IPET nie zmieniły się od września 2017 r. Jednak od roku szkolnego 2018/2019 wprowadzono nowość w odniesieniu do udziału asystenta w spotkaniach zespołu opracowującego IPET. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować IPET.
Uczniowie ze spektrum zaburzeń autystycznych, w tym z autyzmem, są bardzo różnorodną grupą zarówno pod względem funkcjonowania społecznego, komunikacyjnego, jak i intelektualnego. Autyzm może mieć zatem rożne postacie. Niektóre dzieci autystyczne nie opanowują mowy i prezentują różne stopnie niepełnosprawności intelektualnej oraz duże deficyty w rozwoju społecznym. Inne mogą być całkiem komunikatywne, czasami wręcz gadatliwe, mogą wykazywać objawy przywiązania do osób znaczących (rodziców), przy jednoczesnych trudnościach w nawiązywaniu prawidłowych relacji z rówieśnikami oraz licznych stereotypach i schematyzmach w zachowaniu.
Przeczytanie orzeczenia i analiza dokumentów nie wystarczą, by poznać dziecko. To wychowawca ma szczególną możliwość obserwowania dziecka w najróżniejszych sytuacjach – dlatego udział nauczycieli w ocenie funkcjonowania ucznia w szkole jest niezbędny, a ich obserwacje niezwykle cenne. To one powinny odgrywać szczególną rolę podczas opracowywania i w czasie realizacji IPET.
Artykuł przeniesiony do archiwum. Przeczytaj aktualny: Ocena efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) Chcąc zapewnić skuteczności działań wspierających ucznia, dla którego opracowano IPET, nie można zapominać o systematycznej kontroli i ewaluacji. Sprawdź, jak powinna przebiegać ewaluacja programu po pierwszym półroczu. Podpowiadamy, od czego zacząć i na co zwracać szczególną uwagę. Wyjaśniamy również, czy dla każdego ucznia trzeba opracować IPET i PDW oraz, co jest najważniejsze w organizacji wsparcia dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.