Jak wspierać ucznia z zespołem Tourette’a?

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 4 kwietnia 2024
  Jak wspierać ucznia z zespołem Tourette’a?

Co roku 7 kwietnia obchodzony jest Dzień Świadomości Zespołu Tourette’a (ZT). Wiedza o tym tajemniczym zaburzeniu nie jest zbyt powszechna. Zazwyczaj kojarzy się je jedynie z niekontrolowanymi wulgarnymi wypowiedziami. Zwykle również przypisuje się je dorosłym, niewiele osób wie, że pojawia się również u najmłodszych. U dzieci w wieku 5–18 lat występowanie tego zespołu wynosi około 0,8 %. Czym jest zespół Tourette’a? W jaki sposób pomagać uczniom, którzy się z nim zmagają? Dowiedz się, jak wspierać  ucznia z zespołem Tourette’a.

Tiki to ruchy mimowolne, które można zauważyć u niektórych dzieci. To nagłe, powtarzające się ruchy lub dźwięki, które często pojawiają się seriami. Nasilają się w stresie, napięciu lub ekscytacji. Można zauważyć również nasilenie tików ruchowych i głosowych w sytuacji zmęczenia fizycznego lub psychicznego. Wzbudzają silny stres w otoczeniu, bywają niezrozumiałe, trudne do wygaszenia. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym są tiki i jakie mogą przybierać formy?
  • Kiedy zazwyczaj pojawiają się pierwsze objawy zespołu Tourette’a?
  • Jakie są podłoża zespołu Tourette’a i czy istnieją genetyczne przyczyny jego występowania?
  • Czy dzieci z tikiem powinny uczyć się ich powstrzymywania?
  • W jaki sposób szkoła może wspierać ucznia zmagającego się z zespołem Tourette’a?
  • Jakie sytuacje mogą wzmacniać objawy tików u dzieci i jak można temu zaradzić?
  • Jakie narzędzia mogą okazać się pomocne w pracy z uczniem z zespołem Tourette’a?

Pozostało jeszcze 84% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 4 kwietnia 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy