Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia lub opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej zobowiązuje dyrektora i nauczycieli do realizowania zawartych w nich zaleceń. W celu szybkiej organizacji form wsparcia dla uczniów niektórzy dyrektorzy wyznaczają termin na dostarczenie dokumentu z poradni, np. 30 września. Trzeba pamiętać, że taki termin ma charakter wyłącznie instrukcyjny, tj. jego przekroczenie nie wywołuje konsekwencji. Innymi słowy, dyrektor szkoły nie może wyznaczyć terminu na dostarczenie opinii lub orzeczenia i zastrzec, że po jego przekroczeniu szkoła nie zorganizuje pomocy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego obliguje do przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (WOPFU), stworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) oraz zapewnienia odpowiedniego kształcenia specjalnego. Kształcenie specjalne należy organizować zgodnie z zaleceniami zamieszczonymi w orzeczeniu z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W zaleceniach tych nierzadko jednak wymienia się specjalistyczne formy wsparcia, które wykraczają poza standardowe możliwości danej szkoły. Jakie działania należy podjąć w takiej sytuacji? Czy szkoła może skierować ucznia na wybrane zajęcia do poradni psychologiczno-pedagogicznej?
Rodzic lub pełnoletni uczeń ma prawo nie zgodzić się z treścią dokumentów wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną i może dać temu wyraz. Zasady postępowania różnią się jednak w zależności od tego, czy mamy do czynienia z orzeczeniem czy z opinią. Sprawdź, jakie kroki mogą podjąć rodzice i uczniowie sprzeciwiający się treści dokumentów oraz jakie działania w odpowiedzi podejmuje poradnia. Dowiedz się, jakie możliwości przewiduje prawo oświatowe.
Jedynym podmiotem uprawnionym do wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Każde orzeczenie powinno zostać sporządzone w dwóch egzemplarzach – są to dwa oryginały. Jeden oryginał jest przekazywany rodzicom lub pełnoletniemu uczniowi, zaś drugi jest egzemplarzem dla poradni. Na jego podstawie w przyszłości możliwe będzie sporządzenie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem.
Zgodnie z art. 4 pkt 32 ustawy Prawo oświatowe, przez niepełnosprawność sprzężoną należy przez rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną albo z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.
Objecie ucznia kształceniem specjalnym ze względu na niedostosowanie społeczne odbywa się po dostarczeniu do szkoły orzeczenia wydanego przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jeżeli uczeń ma zostać umieszczony w ośrodku wychowawczym, niezbędne jest także odpowiednie orzeczenie sądu rodzinnego. Wobec tego, czy poradnie psychologiczno-pedagogiczne mogą wydać orzeczenie o niedostosowaniu społecznym nie posiadając wyroku sądu rodzinnego, który stwierdza, że uczeń jest niedostosowany społecznie?
Przepisy nie określają szczegółowo terminu, od którego powinny być realizowane zajęcia indywidualne z uczniem. Podstawą organizacji nauczania indywidualnego jest orzeczenie o takiej potrzebie złożone w szkole, rozumiane jako oczekiwanie rodziców do realizacji orzeczenia. Sprawdź, od jakiego momentu rozpoczyna się indywidualne nauczanie z uczniem.
W obecnym stanie prawnym zasady zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie opinii lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, kiedy konieczne jest odpowiednie wskazanie w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, a kiedy decyzję może podjąć dyrektor szkoły.
Zdarza się, że rodzice ucznia objętego kształceniem specjalnym po ukończeniu szkoły proszą o zwrócenie doręczonego do szkoły orzeczenia. Należy pamiętać, że dokumentacja dotycząca organizacji kształcenia specjalnego może zostać poddana kontroli. To z kolei oznacza, że szkoła nie powinna zwracać orzeczeń rodzicom ucznia.
Uczniowie z orzeczeniami mogą, oprócz niepełnosprawności, borykać się z takimi samymi problemami, jak ich zdrowi rówieśnicy, którym wydaje się opinię. Przykładowo, zdrowy uczeń może przykładem mogą być dysgrafia, dysortografia czy dysleksja. Czy dla ucznia z orzeczeniem trzeba wnioskować dodatkowo o opinię w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się?
Przeczytaj również:
Jednym z zadań nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami jest wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu. Obowiązek ten dotyczy wszystkich – także nauczycieli pracujących z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Doradztwo zawodowe dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego powinno być prowadzone w taki sposób, aby zapewnić im możliwość indywidualnego rozwoju, a także stworzyć warunki do aktywności zawodowej w przyszłości. O czym powinien pamiętać doradca zawodowy? Sprawdź, jakie są najważniejsze aspekty prowadzenia doradztwa dla uczniów z orzeczeniem.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje opinie i orzeczenia na wniosek rodziców lub pełnoletnich uczniów. Nie oznacza to jednak, że treść tych dokumentach będzie zgodna z żądaniem. Zespół orzekający zawsze podejmuje autonomiczną decyzję. To oznacza, że poradnia nie zawsze wydaje orzeczenia zgodne z wnioskiem rodziców.
Orzeczenie to drugi obok opinii z poradni dokument, który możemy otrzymać od rodziców lub pełnoletnich uczniów. Opinia jest dokumentem zalecającym szkole podjęcie określonych działań, natomiast orzeczenie obliguje do szczególnej organizacji kształcenia. Najczęściej do szkół dostarczane są orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. Wskazane w nich zalecenia muszą być respektowane. Co zrobić, kiedy otrzymasz orzeczenie i dowiedz się, jak czytać treści zawarte w nim treści, aby zagwarantować odpowiednie wsparcie dla dzieci i młodzieży?
Rodzic ucznia z niepełnosprawnościami wymienionymi w rozporządzeniu może złożyć do dyrektora szkoły wniosek o zwolnienie dziecka z nauki drugiego języka obcego. Do wniosku należy dołączyć odpowiednią opinię lub orzeczenie wydane przez poradnię. A co, jeżeli poradnia nie zaleciła takiego zwolnienia? Czy możliwe jest zwolnienie z nauki drugiego języka bez wskazania w opinii lub orzeczeniu?
Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje placówkę do zorganizowania nauki poza szkołą. Jak zorganizować naukę ucznia, który nie może uczęszczać do szkoły? Jak w takim przypadku powinna wyglądać edukacja włączająca oraz czy ten tryb nauczania nadal może być realizowany w formie zdalnej? Jak organizować nauczanie indywidualne w przedszkolu? W artykule zajedziesz odpowiedzi na te oraz inne pytania organizację indywidualnej nauki dzieci i młodzieży w roku szkolnym 2023/2024.
Jakie choroby uprawniają ucznia do nauczania indywidualnego?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.