nastolatek

Kto na ławce wyciął serce? Miłość nastolatków. Na zdjęciu nastolatki na korytarzu szkolnym

Kto na ławce wyciął serce? Pierwsza miłość nastolatków

Piosenka Czerwonych Gitar opisuje przeróżne działania, które jest w stanie podjąć zakochany nastolatek, mimo ciągłego odrzucenia – „tak bardzo się starałem, a ty teraz nie chcesz mnie…”. Zdarza się, że nauczyciele patrzą na te pierwsze miłosne historie z pobłażliwością. A przecież sami nie mogli jej zdzierżyć u dorosłych, gdy przeżywali swoją nastoletnią miłość. Dorośli często zapominają o tym, co dla nastolatków jest oczywiste. O tym, że złamane serce boli nie tylko bohaterów filmów dla młodzieży. Przeczytaj artykuł i skorzystaj ze wskazówek, jak w szkole reagować na zakochanych nastolatków. Dowiedz się także czego nie mówić, aby pozornie niewinnym żartem nie urazić młodego człowieka.

Pierwsza walka o sympatię kolegów i koleżanek zaczyna się już w przedszkolu. Dzieci rozdają walentynki, dają sobie prezenty, czasem skradną buziaka. W zabawach przewijają się tematy ślubu, narodzin nowych dzieci w rodzinie, chodzenia do pracy. Kilkuletnie maluchy z dużą starannością odzwierciedlają w relacjach między sobą to, co same zobaczyły w swoich domach. Ich domy „na niby” to takie mini symulacje prawdziwych rodzin. Pojawiają się różnorakie fascynacje – już przedszkolaki są w stanie ocenić czyjąś atrakcyjność, próbują się spodobać wybranej osobie, są o siebie zazdrosne, chcą spędzać razem czas. 
Dorośli – rodzice, nauczyciele – najczęściej przyjmują pozycję obserwatorów, chwilami ewentualnie lekko się podśmiewając z pomysłów dzieciarni. Pierwsza, przedszkolna miłość dziecka powoduje uśmiech, a zachowanie malucha uważa się za słodkie i rozkoszne. Jeśli malec czuje przyzwolenie na wyrażanie uczuć, przywiązania do innego dziecka, chętnie to robi. Słyszymy „jak będę duży, to się z nim ożenię”. Zresztą, ślubny rytuał jest też bardzo popularną zabawą wśród dzieci wczesnoszkolnych. Ulubioną atrakcją wszystkich kolonii wakacyjnych, gdzie zapewnia się specjalną oprawę, są „księża”, sukienki z firanek etc. Eksperymentowanie, próbowanie, sprawdzanie różnych rodzajów „związków” w zabawie jest dla dzieci tak naturalne, jak oddychanie. Dorośli się tym nie martwią – aż do momentu, kiedy ich maluszek odkryje młody wąsik pod nosem i okaże się, że wkracza w wiek dojrzewania. Pierwsza miłość kilkunastolatka nie jest postrzegana tak, jak ta przedszkolna.
„Ale siara!” – radzenie sobie ze wstydem w okresie dojrzewania

„Ale siara!” – radzenie sobie ze wstydem w okresie dojrzewania

Wstyd to drażliwy temat, na który uczniowie często nie chcą rozmawiać. Przed rozpoczęciem zajęć powiedz, że można w nich uczestniczyć biernie (tzn. nic nie mówić, a np. zapisywać swoje myśli). Dodaj, że wszystko, co zostanie powiedziane, jest objęte tajemnicą – nie wolno przekazywać treści rozmów nikomu spoza grupy. Bądź uważny na sygnały niewerbalne płynące z grupy, sposób wypowiadania się i komentarze. Młodzież to najbardziej bezlitosna grupa społeczna. Reaguje spontanicznie, ocenia szybko, łatwo rani innych. Często podkreślaj, że omawiane sytuacje i problemy dotyczą prawie każdego, a nie tylko osób, które o nich mówią. Wykorzystaj scenariusz warsztatu dla uczniów. Zajęcia umożliwiają zmierzenie się z własnym wstydem – nieodłącznym towarzyszem okresu dorastania. Stymulują młodzież do odczarowania tabu i efektywnego radzenia sobie z trudnymi emocjami.

Uczestnicy uczniowie w wieku gimnazjalnym lub licealnym
Cele ogólne
  • zrozumienie mechanizmu powstawania wstydu
  • opracowanie strategii jego przezwyciężania
Cele szczegółowe, uczeń
  • rozumie, dlaczego się wstydzi,
  • odkrywa swoje strategie radzenia sobie ze wstydem,
  • uczy się rozmawiać o swoich uczuciach i trudnościach ,
  • opracowuje konstruktywne sposoby przezwyciężania wstydu
Czas trwania 120 minut
Potrzebne materiały
  • załącznik Wstyd (dla prowadzącego, pod koniec zajęć można rozdać uczniom skopiowane egzemplarze)
  • załącznik Moje sposoby na wstyd
  • duży arkusz papieru i flamastry
  • kartki, długopisy
Liczba uczestników 10–15

Wzloty i upadki okresu dojrzewania. Zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów klas IV-VIII

Okres dojrzewania to czas, w którym zachodzą ogromne zmiany. Te widoczne i te całkowicie ukryte. Dorosłym ten okres kojarzy się z buntem i zmianami fizycznymi. Nastolatek dojrzewa, zmienia się jego ciało, buzują hormony. W młodzieńczym buncie jednak nie chodzi tylko o nagłe zmiany nastroju i niespodziewane dla dorosłych reakcje. Bunt okresu dorastania to również proces dążenia do niezależności, separacji od rodziców, tworzenia własnej tożsamości i poznania różnych środowisk. Wyzwania okresu dojrzewania są niezwykle złożone. Dziecko, które jeszcze do niedawna pozostawało pod całkowitą opieką ma stać się samodzielne. Fizycznie i psychicznie. A jednak nie do końca jest w stanie sobie z tym poradzić. Okres dojrzewania to również czas lęku, niepokoju, niepewności. Celem scenariusza jest obniżenie niepokoju, który przynosi dorastanie, a także rozwijanie poczucia bezpieczeństwa w grupie rówieśniczej.

Uczestnicy uczniowie klas VI–VIII szkół podstawowych
Cel ogólny psychoedukacja uczniów w zakresie zmian psychologicznych okresu dojrzewania
Cele szczegółowe
  • rozwijanie empatii, uważności w grupie rówieśniczej
  • rozwijanie poczucia bezpieczeństwa w grupie rówieśniczej
  • poprawa rozumienia zmian fizycznych i psychicznych zachodzących u dojrzewających nastolatków
Potrzebne materiały długopisy, mazaki, duże brystole, małe karteczki
Czas trwania zajęć 60 minut
Liczba uczestników 20-30 osób – grupy jednorodne płciowo
Nastolatek z Zespołem Aspergera. Problemy okresu dojrzewania

Nastolatek z Zespołem Aspergera. Cz. I: Problemy okresu dojrzewania

Wiek dojrzewania jest trudny dla wszystkich nastolatków, jednak uczniowie z zespołem Aspergera borykają się z większą ilością problemów niż ich rówieśnicy. Warto skupić się na społecznym funkcjonowaniu ucznia, jego problemach związanych z okresem dojrzewania, samodzielności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie znaczenie dla ucznia z zespołem Aspergera ma stworzenie partnerskiej relacji z nauczycielem wspomagającym
  • Które kwestie dotyczące dojrzewania warto poruszać podczas rozmów z nastolatkiem z zespołem Aspergera
  • Jakie metody i działania pomogą uczniowi z zespołem Aspergera osiągnąć zwiększyć samodzielność

W drugiej części artykułu znajdziesz wskazówki i praktyczne ćwiczenia wspomagające podnoszenie samooceny i rozwijające umiejętności komunikacyjne: Praktyczne wskazówki i ćwiczenia na podniesienie samooceny i poprawę komunikacji

Zalącznik 1

Niesystematyczni, nieprzytomni, nieodpowiedzialni – jak pracować z uczniami-nastolatkami

System szkolny rzadko prawidłowo wykorzystuje funkcje i procesy poznawcze nastoletnich uczniów, takie jak uwaga, pamięć i myślenie. Podczas prezentowanego szkolenia nauczyciele dowiedzą się, jak działa mózg nastolatka, oraz nauczą się efektywniej wykorzystywać jego aktualne możliwości.

Sprawdź inne serwisy