Przekształcenie oddziału ogólnodostępnego w integracyjny w trakcie trwania roku szkolnego jest możliwe, ale w praktyce może okazać się niemożliwe. Sprawdź, jakie warunki muszą być spełnione, aby utworzyć w szkole ogólnodostępnej oddział integracyjny w wyniku przekształcenia oddziału ogólnodostępnego.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie określają liczbę uczniów w oddziale integracyjnym. Nie może ona przekroczyć 20 osób i nie ma regulacji pozwalających na jej zwiększenie. Możliwe jest jedynie zwiększenie liczby uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Odnosi się to jednak do sytuacji doręczenia orzeczenia przez ucznia już uczęszczającego do danego oddziału. Sprawdź szczegóły, porada dotyczy liczby dzieci w oddziale przedszkola oraz w liczby uczniów w oddziale szkoły.
Przepisy prawa oświatowego nie wskazują odrębnie, jakie kwalifikacje powinien posiadać wychowawca klasy. W ustawie Prawo oświatowe wskazuje się jedynie, że oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca, bez bliższego określenia wymaganych kwalifikacji. Czy zatem można przyjąć, że wychowawca klasy integracyjnej musi mieć kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej? Sprawdź, co przepisy oświatowe mówią o kwalifikacjach nauczycieli pracujących w oddziałach integracyjnych w szkołach ogólnodostępnych.
Przepisy prawa oświatowego określają maksymalną liczbę uczniów w oddziale integracyjnym. Nie wskazują jednak ich minimalnej liczby. Czy to oznacza, że oddział integracyjny może istnieć nawet wtedy, gdy uczęszcza do niego tylko jeden uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? Sprawdź, jaka jest minimalna liczna uczniów z niepełnosprawnością w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej i przedszkolu z oddziałami integracyjnymi?
Zasadą jest, że zajęcia w klasie I–III prowadzi jeden wychowawca, ale ten wymóg nie dotyczy nauczycieli wspomagających. Oznacza to, że w klasie integracyjnej może pracować zamiennie dwóch nauczycieli wspomagających – jeśli istnieje taka potrzeba w danej szkole.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkole ogólnodostępnej uczestniczą w zajęciach z klasą, ale realizują kształcenie na podstawie odrębnej podstawy programowej. Czy to oznacza, że należy prowadzić dla nich odrębny dziennik? Kto odpowiada za jego wypełnianie?
Nauczyciel, który pracuje z „trudną” klasą integracyjną, powinien mieć zapewnioną pomoc nauczyciela wspomagającego. Jeżeli nauczyciel ten jest długotrwale nieobecny, trzeba zapewnić wsparcie innego specjalisty wyznaczonego przez dyrektora szkoły. Czy dopuszczalna jest sytuacja, w której klasa integracyjna funkcjonuje bez nauczyciela współorganizującego kształcenie?
Przeczytaj również:
Przepisy dopuszczają łączenie klas, jednak określają w jakich okolicznościach i na jakich zasadach jest to możliwe. Sprawdź, czy organizacja nauczania w klasach łączonych jest możliwe w przypadku, gdy jedną z tych klas jest klasa integracyjna.
Integracja w szkołach nadal bywa tematem kontrowersyjnym – zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli. Mimo wielu zwolenników, wielu korzyści, jakie niesie ze sobą edukacja w różnorodnej grupie, nadal wyrażenie ,,klasa integracyjna” budzi emocje. Zdarza się nawet, że rodzice zgłaszają się z dzieckiem na konsultację do psychologa z pytaniem, czy to dobre rozwiązanie? O czym musi wiedzieć wychowawca klasy integracyjnej?
Uczeń ma orzeczenie o niepełnosprawności ruchowej ze względu na mózgowe porażenie dziecięce. Uczy się w klasie integracyjnej, w której jest nauczyciel wspomagający. Dziecko w szkole nie stosuje się do ustalonych norm, kontraktów, przeszkadza w lekcjach. Sprawdź, czy istnieje podstawa prawna do zatrudnienia w takim przypadku asystenta.
Sprawdź, na jakich zasadach będzie można tworzyć klasy integracyjne w szkole podstawowej od roku szkolnego 2018/2019.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.