Dyrektor szkoły zorganizuje nauczanie indywidualne, pod warunkiem dostarczenia przez rodziców odpowiednich dokumentów. Sam przebieg nauczania indywidualnego dokumentują natomiast nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem. Sprawdź, jakie dokumenty powinny być przygotowane w związku z organizacją nauczania indywidualnego.
W czasie wakacji w wielu przedszkolach realizowane są dyżury opiekuńcze dla dzieci, które w pozostałe miesiące uczęszczają do innych przedszkoli. W tym czasie zwykle nie realizuje się zajęć przewidujących wprowadzanie nowych treści i kształtowania nowych umiejętności. Czy w związku z tym, w okresie wakacyjnym należy wypełniać dzienniki zajęć przedszkola? Jakich wpisów dokonywać?
Na prośbę poradni psychologiczno-pedagogicznej i na wniosek rodziców wychowawca lub nauczyciel przedmiotu może wystawić opinię o uczniu. Nie jest to wprawdzie tryb uregulowany przepisami, ale wynika z dobrej praktyki i zasad współżycia społecznego.
Zgodnie z przepisami prawa oświatowego zadania związane z przeprowadzeniem rekrutacji do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych są podzielone między organem prowadzącym, dyrektorem przedszkola lub szkoły podstawowej oraz komisją rekrutacyjną. Zapoznaj się z zasadami rekrutacji w 2024 r. krok po kroku i poznaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania.
Zdarza się, że nauczyciele odmawiają prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania w domu ucznia. Odmowę uzasadniają np. sytuacją rodzinną czy warunkami, w jakich miałyby być prowadzone lekcje. W takich przypadkach często pojawia się propozycja, aby zajęcia indywidualnego nauczania zorganizować poza domem – ww poradni psychologiczno-pedagogicznej, ośrodku pomocy społecznej lub innym miejscu publicznym. Czy zastosowanie takiego rozwiązania jest dopuszczalne?
Punktowy system ocenia jest jednym z częściej stosowanych w szkołach, mimo że budzi to wiele wątpliwości. Jednym z częściej pojawiających się pytań jest to, czy można stosować go do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, którzy uczęszczają do szkół ogólnodostępnych. Dowiedz się, czy do ucznia z niepełnosprawnością intelektualną można stosować punktowy system oceniania.
Istnieją takie zagadnienia związane z pracą nauczyciela wspomagającego w szkole średniej, które budzą pewne obawy czy nawet lęki u osób, które zastanawiają się nad pracą na tym stanowisku. Dotyczą one przede wszystkim poziomu wiedzy przekazywanej uczniom w szkołach średnich. Wielu nauczycieli zastanawia się czy podoła. O ile szkoła podstawowa kojarzy się z materiałem, który każdy opanował – o tyle liceum czy technikum budzi obawy. W artykule autorka, nauczycielka pracująca z uczniami w spektrum autyzmu, udziela praktycznych wskazówek dla nauczycieli wspomagających rozpoczynających pracę w szkole ponadpodstawowej.
Konieczność zatrudnienia nauczyciela wspomagającego często pojawia się w trakcie trwania roku szkolnego, co wynika z faktu doręczenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. O ile nie budzi wątpliwości to, że nauczyciel zostanie zatrudniony na czas określony w związku z potrzebą wynikającą z organizacji nauczania, o tyle warto zastanowić się czy należy zatrudnić go do końca roku szkolnego czy raczej do ukończenia przez ucznia danego etapu edukacji. Sprawdź, które przepisy mają zastosowanie do zatrudnienia nauczyciela wspomagającego.
Nie istnieje uniwersalny zestaw wskazówek „jak pracować” dla nauczyciela wspomagającego. Wynika to z tego, że każdy uczeń z orzeczeniem wymaga innego wsparcia i innego rodzaju pomocy. W szczególnej sytuacji są nauczyciele wspomagający zatrudnieni w szkołach kształcących w zawodzie. Czy w tym przypadku oraz wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej i kształcenia ogólnego niezbędna jest również specjalistyczna wiedza z zakresu przedmiotów zawodowych? W artykule dzielimy się wskazówkami, jak nauczyciel współorganizujący kształcenia może wspomagać ucznia na przedmiotach zawodowych.
Dyrektor przedszkola lub szkoły może zobowiązać każdego nauczyciela do przygotowania sprawozdania z pracy w kończącym się półroczu. Przepisy nie zawierają wytycznych dotyczących formy i zawartości takiego sprawozdania. Co więcej – na ten temat najczęściej milczą również regulacje wewnętrzne obowiązujące w szkołach. Wobec tego, jak opisać pracę i działania podejmowane na rzecz uczniów? Sprawdź, jakie informacje może uwzględniać podsumowanie pracy psychologa i pedagoga szkolnego po pierwszym półroczu.
Ze względu na zwiększającą się liczbę dostarczanych do szkół orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, coraz częściej pada pytanie, czy psycholog szkolny, który ukończył tylko studia magisterskie na kierunku psychologia i ma przygotowanie pedagogiczne, może prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Najczęściej pytanie odnosi się do zajęć dla uczniów w spektrum autyzmu.
W wielu szkołach zadania pedagoga specjalnego są realizowane przez innych specjalistów – psychologa lub pedagoga szkolnego. W takich przypadkach pojawia się pytanie, czy specjalista może prowadzić wspólny dziennik, np. psychologa i pedagoga specjalnego? Sprawdź, czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne.
Zatrudnienie pracownika na stanowisku pomocy nauczyciela nie jest uzależnione od posiadania przez kandydata przygotowania pedagogicznego. Pomoc nauczyciela jest pracownikiem niepedagogicznym i nie prowadzi zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych., Dotyczy to również sytuacji, gdy nawiązanie stosunku pracy jest skutkiem dostarczenia do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Edukacja włączająca na dobre zagościła w polskich przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Do tych właśnie szkół coraz liczniej zapisywani są bowiem uczniowie z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Żeby jednak edukacja włączająca spełniała swoje zadania, musi ulegać stałym przeobrażaniom i działaniom ukierunkowanym na podnoszenie jakości wsparcia oferowanego dzieciom i młodzieży oraz rodzicom. Ważnym krokiem w budowaniu optymalnego systemu wsparcia dla każdego ucznia jest pojawienie się w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych pedagogów specjalnych.
Jednym z rodzajów zajęć specjalistycznych są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Zajęcia te organizuje i prowadzi się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolach, szkołach i placówkach. Ich podstawowym celem jest korygowanie i kompensowanie zaburzeń i odchyleń rozwojowych. Zdarza się, że zajęcia te są mylone z zajęciami wyrównawczymi. Przeczytaj artykuł i dowiedz się dla kogo organizuje się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, ile powinny trwać oraz jakie kwalifikacje musi mieć prowadzący je nauczyciel.
Od 1 września 2022 r. wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach, szkołach i placówkach, w których czas pracy reguluje Karta Nauczyciela, muszą prowadzić konsultacje dla uczniów. W zależności od wymiaru zatrudnienia, konsultacje to odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo lub 1 godziny co dwa tygodnie. Już 6 września 2023 r. wejdą w życie zmiany w tym zakresie – nauczyciel z pensum niższym niż 6 godzin tygodniowo będzie realizował mniej godzin dostępności. Zebraliśmy odpowiedzi na najciekawsze z nich. Dowiedz się, co zmieniła ustawa z 28 lipca 2023 r.
Przepisy prawa oświatowego nie wskazują odrębnie, jakie kwalifikacje powinien posiadać wychowawca klasy. W ustawie Prawo oświatowe wskazuje się jedynie, że oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca, bez bliższego określenia wymaganych kwalifikacji. Czy zatem można przyjąć, że wychowawca klasy integracyjnej musi mieć kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej? Sprawdź, co przepisy oświatowe mówią o kwalifikacjach nauczycieli pracujących w oddziałach integracyjnych w szkołach ogólnodostępnych.
Nauczyciele przebywający na urlopie dla poratowania zdrowia nie świadczą pracy. Nie oznacza to jednak, że nie mogą korzystać z uprawnień socjalnych. Sprawdź, czy nauczycielowi na urlopie dla poratowania zdrowia można wypłacić tzw. wczasy pod gruszą.
Likwidacja dwóch stopni awansu zawodowego pociąga za sobą wątpliwości dotyczące statusu nauczycieli, którzy uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego. Wielu dyrektorów przyjmuje, że nauczyciele ci są aktualnie nauczycielami początkującymi i należy przydzielić im mentora. Czy rzeczywiście tak jest? Poznaj odpowiedź eksperta.
Zmiany w zasadach zdobywania stopnia nauczyciela mianowanego wciąż budzą wiele wątpliwości nauczycieli odbywających przygotowanie do zawodu nauczyciela. Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest to dotyczące obowiązkowej dokumentacji nauczyciela odbywającego przygotowanie do wykonywania zawodu. Sprawdź, jakie wymagania w tym zakresie wynikają z nowych przepisów Karty Nauczyciela. W artykule omówiono również różnice między przygotowaniem do zawodu nauczyciela a dawnym stażem nauczyciela rozpoczynającego pracę w szkole oraz omówiono zadania mentora.
Liczne zmiany w przepisach prawa oświatowego sprawiają, że nauczyciele, a często również pracownicy niepedagogiczni, muszą mierzyć się z koniecznością stałego śledzenia kolejnych nowelizacji. Nowe przepisy nie zawsze są jednak oczywiste i zrozumiałe. Dlatego nauczyciele coraz częściej proszą dyrektorów o organizowanie lub finansowanie szkoleń dotyczących zmian w przepisach prawa oświatowego. Czy dyrektor szkoły ma obowiązek organizowania takich szkoleń?