Wandalizm w szkole. Dlaczego uczniowie niszczą wspólne mienie na terenie szkoły?

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 27 listopada 2023
Wandalizm w szkole. Dlaczego uczniowie niszczą wspólne mienie na terenie szkoły?

Pomazane kabiny w toalecie. Urwana umywalka. Mokry papier toaletowy na suficie w łazience. Zdewastowane kosze na śmieci. Wielki, wulgarny rysunek na ścianie sali gimnastycznej. Niszczenie mienia szkolnego przez ucznia zdarza się często i dotyczy zarówno szkoły podstawowej, jak i ponadpodstawowej. Dorosły na widok bezmyślnych działań młodocianych, szkolnych wandali dostaje białej gorączki. Zadaje sobie pytania. Po co? Dlaczego tak łatwo niszczy się to, co wspólne? Jak sprawić, by uczniowie uznali nareszcie, że szkoła nie jest niczyja, ale należy do całej społeczności, której uczniowie są najważniejszą częścią? W artykule wskazujemy, z czego może wynikać wandalizm w szkole i jak mu przeciwdziałać. 

Wandalizm to działanie umyślne, polegające na niszczeniu mienia cudzego lub publicznego. Akty wandalizmu mają różny charakter. Czasami jest to wyraz niezadowolenia, buntu, niezgody, a czasami po prostu wynika z poszukiwania ekscytacji i rozrywki. Bywa, że wandalizm ma podłoże kulturowe lub polityczne. Tak jest, np. gdy na publicznej ścianie pojawiają się artystyczne graffiti lub symbole, które zaznaczają czyjeś terytorium lub poglądy. Wandalizm może być też aktem wykluczenia, odrzucenia, symbolem braku akceptacji dla jakiejś grupy lub społeczności – na przykład odmiennej religijnie, rasowo, etnicznie.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Dlaczego uczniowie dopuszczają się aktów wandalizmu w szkole? Jakie są przyczyny takiego zachowania?
  • Czy każde zniszczenie mienia to akt wandalizmu?
  • Kiedy destrukcyjne zachowanie uczniów kwalifikuje się jako wandalizm szkolny?
  • Co kryje się pod zjawiskiem wandalizmu w szkołach? Jakie problemy osobiste i środowiskowe mogą prowadzić do takich zachowań?
  • Jak presja rówieśnicza i potrzeba akceptacji wpływają na ryzykowne zachowania młodzieży, w tym na wandalizm?
  • W jaki sposób szkoła i społeczność mogą współpracować, aby zrozumieć i rozwiązać problem szkolnego wandalizmu?

Pozostało jeszcze 83% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 27 listopada 2023

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy