Działania postwencyjne w szkole po śmierci samobójczej ucznia

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 29 lutego 2024
Działania postwencyjne w szkole po śmierci samobójczej ucznia

Samobójstwo to ogromny szok dla całej społeczności. To ogromny cios nie tylko dla najbliższych osoby, która targnęła się na życie. Gdy samobójstwo popełnia uczeń, dziecko czy nastolatek, całe środowisko przeżywa załamanie. W tym kryzysowym stanie pojawia się bezradność, szok, chęć zaprzeczenia temu co się stało, silna złość, poczucie winy. W przestrzeni szkolnej rozbrzmiewają pytania. Czy ktoś wiedział o zamiarze? Gdzie byli rodzice? Dlaczego szkoła temu nie zapobiegła? Zachowanie samobójcze to jednak nie wynik jednego wyizolowanego zdarzenia, a całej konstelacji czynników, którym nie zawsze da się skutecznie zapobiec. Jak należy wspierać środowisko szkolne po tak trudnej sytuacji? W artykule wyjaśniamy, czym są działania postwencyjne w szkole po samobójczej śmierci ucznia.

Działania postwencyjne to kryzysowa interwencja środowiskowa, która ma na celu zmniejszyć negatywne skutki tragedii, wesprzeć otoczenie w rozwoju wartościowej, wspierającej komunikacji. To również działania, których celem jest pomóc otoczeniu (osobom bliskim i po prostu znającym zmarłego) wyjść z pozycji szukania winnego i przejść do udzielania sobie wsparcia. Wiele czynników wpływa na to, jak otoczenie reaguje na informację o samobójstwie. Im bardziej nagła jest śmierć samobójcza, im mniej środowisko było świadome trudności zmarłego, tym większy może być szok otoczenia. Samobójstwo to wydarzenie, które niesie ze sobą ogromne ryzyko doświadczenia traumatycznego. Ktoś znajduje ciało, ktoś inny może wiedzieć o zamiarze i mu niestety nie zapobiec. Nigdy nie ma jasnej odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak się stało. Samobójstwo dziecka czy nastolatka to zdarzenie wstrząsające. W żałobie i kryzysie pozostają rodzice, opiekunowie, wychowawcy, szkolni koledzy, przyjaciele i cały szereg innych osób. Dorośli w szkole mają przed sobą trudne zadanie – przekazanie informacji kolegom i przyjaciołom zmarłego ucznia, opiekowanie się ich przeżyciami, wspieranie rodziców w żałobie oraz poradzenie sobie z własnymi, równie silnymi uczuciami.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym są działania postwencyjne?
  • Jakie są cele działań postwencyjnych po samobójstwie ucznia w szkole?
  • Dlaczego ważna jest kryzysowa interwencja środowiskowa?
  • Jakie emocje mogą towarzyszyć środowisku szkolnemu po samobójstwie ucznia?
  • Na czym polega praca ze środowiskiem szkolnym po samobójstwie ucznia?
  • Jakie są kluczowe elementy skutecznych działań postwencyjnych w szkole?
  • Kto powinien zająć się organizacją działań postwencyjnych w szkole?
  • Czym jest zespół kryzysowy i jakie ma zadania w kontekście samobójstwa ucznia?
  • Jakie wsparcie mogą zapewnić nauczyciele, pedagog i psycholog szkolny w takiej sytuacji?
  • Jak działania postwencyjne mogą pomóc w normalizacji uczuć i zmniejszeniu ryzyka zachowań naśladowczych?
  • Jakie są rekomendacje dotyczące komunikacji i wsparcia w szkole po samobójstwie ucznia?

Pozostało jeszcze 74% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 29 lutego 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy