Chwiejny nastrój i bunt nastolatka a czynniki ryzyka i symptomy rozwijających zaburzeń osobowości

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 16 listopada 2023
Chwiejny nastrój i bunt nastolatka a czynniki ryzyka i symptomy rozwijających zaburzeń osobowości

Okres dorastania to czas wielu przemian i wyzwań. To moment silnych emocji. Czasami jednak natężenie doznań nastolatka wydaje się wykraczać poza to, co naturalne dla wieku. Pojawiają się silne emocje, trudne reakcje i sztywne zachowania, które utrudniają zarówno bycie w grupie rówieśniczej, jak i w rodzinie. Budująca się osobowość wydaje się sztywna i krucha jednocześnie, pełna sprzeczności. Jak rozpoznać rozwijające się zaburzenia osobowości u nastolatka?

Dorastanie to czas osiągania niezależności, podejmowania ryzyka, eksplorowania własnego charakteru. Szukanie siebie i swojego miejsca w świecie nie zawsze jest pełne sukcesów. Często badający teren nastolatek zalicza szereg porażek. Rozpadają się związki, w przyjaźniach pojawiają konflikty i trudno jest pozbierać to, co się rozsypało. Jeśli gdzieś w pobliżu jest empatyczny, rozumiejący i słuchający dorosły, młody człowiek może skorzystać z jego wsparcia i spróbować naprawić to, co się nie udało. Nie zawsze musi być to terapeuta, nastolatek może skorzystać z wsparcia najbliższych mu osób dorosłych. Trzeba jednak mieć na uwadze, że w niektórych sytuacjach niezbędne będzie wsparcie specjalisty. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie zachowania i emocje w okresie dojrzewania mogą wskazywać na rozwijające się zaburzenia osobowości u nastolatka?
  • Co charakteryzuje trzy najczęściej rozpoznawane u dzieci i młodzieży typy zaburzeń osobowości?
  • Dlaczego okres dorastania jest kluczowy dla rozwoju zaburzeń osobowości?
  • Jakie trudności i zachowania w okresie wczesnego dzieciństwa mogą zapowiadać późniejsze problemy z osobowością?
  • Jakie wczesne objawy zaburzeń osobowości mogą pojawić się już w młodszym wieku?
  • Jakie działania profilaktyczne i terapeutyczne mogą zapobiec rozwojowi zaburzeń osobowości u dzieci i młodzieży?
  • W jaki sposób szkoły mogą wspierać dzieci i młodzież z nieprawidłowo kształtującą się osobowością?
  • Jakie znaczenie ma wczesna interwencja i wsparcie specjalistów w przypadku podejrzenia zaburzeń osobowości?

Pozostało jeszcze 85% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 16 listopada 2023

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy