dwujęzyczność u dzieci

Czym jest dwujęzyczność? Czy dwujęzyczność dzieci opóźnia rozwój mowy?

Czym jest dwujęzyczność? Czy dwujęzyczność dzieci opóźnia rozwój mowy?

Sposób postrzegania wychowania dwujęzycznego dziecka zmieniał się na przestrzeni czasu. Obecnie powszechne i poparte badaniami jest twierdzenie, że wychowanie dziecka w środowisku dwóch języków przynosi przede wszystkim korzyści. Daje możliwość lepszego startu w życiu zawodowym, pozwala na równorzędne zanurzenie się w dwie kultury (nie tylko kultury języka), poszerza możliwości intelektualne człowieka. Nie obywa się jednak bez problemów. Wciąż można spotkać się z mylną tezą, że dwujęzyczne wychowanie dzieci powoduje opóźnienie rozwoju mowy. W artykule wyjaśniamy, czym jest dwujęzyczność dzieci, czy wpływa na rozwój mowy dziecka oraz na co szczególną uwagę powinien zwrócić logopeda pracujący z dzieckiem bilingwalnym.

W obrębie opisywanego tu zagadnienia używa się licznych pojęć. Złożona terminologia wynika między innymi z prób precyzyjnego wyszczególnienia każdej z możliwych sytuacji, odnoszących się do wychowania i nauki języków. Dwujęzyczność, inaczej bilingwizm, to w najprostszym rozumieniu umiejętność posługiwania się dwoma językami. Wielojęzyczność to z kolei umiejętność posługiwania się więcej niż dwoma językami [1]. Poziom posługiwania się tą umiejętnością może wahać się od minimum kompetencji komunikacyjnej po pełną kompetencję językową w zakresie mówienia, czytania i pisania [2]. Ze względu na czas nabycia umiejętności posługiwania się językami wyróżnia się:
  • dwujęzyczność symultaniczną (równoczesną) – gdy dwa języki są przyswajane jako równorzędnie od urodzenia (ojczyste), lub jeden z nich jest wprowadzany krótko po urodzeniu;
  • dwujęzyczność sekwencyjną (sukcesywną) – gdy drugi język zostaje wprowadzony pewien czas po nabyciu biegłości w porozumiewaniu się za pomocą pierwszego języka [3].
W niektórych krajach powszechna jest znajomość dwóch języków. Taką sytuację określa się bilingwizmem społecznym [4].

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest dwujęzyczność i jak temat dwujęzyczności jest postrzegany w kontekście czasu opanowania języka?
  • Na czym polega różnica między przyswajaniem a nauką kolejnych języków?
  • Jak odróżnić dwujęzyczność od znajomości języków obcych?
  • Jak przebiega rozwój mowy dziecka dwujęzycznego?
  • Czy dwujęzyczność powoduje opóźnienie rozwoju mowy?
  • Jakie są cele terapii logopedycznej dziecka dwujęzycznego?
Sprawdź inne serwisy