Godzina dla zdrowia w szkole – wyjaśnienia MEN dotyczące edukacji zdrowotnej

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 15 marca 2024
Godzina dla zdrowia w szkole – wyjaśnienia MEN dotyczące edukacji zdrowotnej

W obliczu rosnącej świadomości na temat zdrowia i profilaktyki, a także doświadczeń wynikających z pandemii COVID-19, w centrum uwagi znalazł się temat edukacji zdrowotnej w polskich szkołach. Pojawiają się głosy nawołujące do wprowadzenia dodatkowych lekcji poświęconych zdrowiu. W odpowiedzi na interpelację skierowaną do Ministerstwa Edukacji Narodowej sekretarz stanu, Katarzyna Lubnauer przedstawiła szczegółowe wyjaśnienia dotyczące obecnej roli edukacji zdrowotnej w polskim systemie oświaty.

W interpelacji skierowanej do Ministerstwa Edukacji Narodowej znalazły się dwa pytania dotyczące edukacji zdrowotnej:

  1. Czy byłoby możliwe wprowadzenie do podstawy programowej dodatkowo oddzielnej godziny dla zdrowia?
  2. Czy w ramach takiej godziny byłyby przewidziane zajęcia praktyczne, np. z udzielania pierwszej pomocy, zdrowego odżywiania, porad higienistki stomatologicznej?
MEN w odpowiedzi jednoznacznie wskazało nie jest planowane wprowadzenie do podstawy programowej dodatkowo oddzielnej godziny dla zdrowia. Nie oznacza to jednak, że w szkołach nie prowadzi się działań z zakresu edukacji zdrowotnej.

MEN: edukacja zdrowotna jest integralną częścią kształcenia na wszystkich etapach edukacyjnych

Zgodnie z obowiązującym prawem, edukacja zdrowotna jest integralną częścią kształcenia na wszystkich etapach edukacyjnych, począwszy od wychowania przedszkolnego. MEN podkreśla, że obecna podstawa programowa zapewnia uczniom dostęp do wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia zdrowego trybu życia. Edukacja zdrowotna została włączona do programów nauczania przedmiotów takich jak przyroda, biologia, geografia, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa, język obcy nowożytny, wychowanie do życia w rodzinie oraz etyka.

W szkołach podstawowych uczniowie poznają między innymi zasady zdrowego odżywiania, konieczność stosowania szczepień czy wpływ aktywności fizycznej na zdrowie. W szkołach ponadpodstawowych zakres ten jest rozszerzany o bardziej szczegółową wiedzę z biologii, geografii oraz innych przedmiotów. Wśród tematów omawianych są m.in. sposoby nabywania odporności, zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego, wpływ czynników zewnętrznych na układ oddechowy, a także przyczyny i skutki otyłości.

MEN wskazuje, że nauczyciele mają możliwość doprecyzowania i rozszerzenia treści nauczania o zagadnienia zdrowotne, które interesują uczniów, a także organizowania zajęć z wychowawcą, podczas których mogą być poruszane tematy z zakresu udzielania pierwszej pomocy czy zdrowego odżywiania, z udziałem specjalistów.

Pierwsza pomoc przedmedyczna w każdej szkole

Ponadto, od 1 września 2024 roku, planowane jest wprowadzenie obowiązkowych zajęć z zakresu nauki pierwszej pomocy przedmedycznej w ramach zajęć z wychowawcą w szkołach podstawowych, we współpracy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy. Jest to krok ku dalszemu poszerzaniu wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie reagowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia.

Nie będzie dodatkowego przedmiotu dotyczącego zdrowia

Podsumowując, choć nie planuje się wprowadzenia odrębnego przedmiotu z edukacji zdrowotnej, MEN podkreśla istotną rolę, jaką odgrywa ona w kształceniu młodego pokolenia. Działania te mają na celu nie tylko poszerzenie wiedzy uczniów, ale także kształtowanie prozdrowotnych postaw, które są kluczowe dla ich przyszłości. W trosce o wsparcie metodyczne nauczycieli, Ministerstwo udostępnia także liczne materiały edukacyjne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.

Przeczytaj również: 

Źródło:

Odpowiedź z 27 lutego 2024 r. na interpelację nr 1452 w sprawie godziny dla zdrowia (odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyna Lubnauer)

Dodano: 15 marca 2024

Autor: Marta Wysocka

Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy