Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych wskazują, że przed przystąpieniem do badania diagnostycznego trzeba uzyskać zgodę na uczestnictwo w tym badaniu – zarówno od rodziców, jak i od samego dziecka. Uzyskanie zgody nie zawsze jest łatwe – pojawiają się bowiem pytania: czy kilkulatek może świadomie zadecydować o poddaniu się badaniu? Czy dziecko może zostać poddane diagnozie mimo sprzeciwu jednego z rodziców? Jak postąpić gdy żadne z nich nie wyraża zgody na diagnozę? W artykule podjęto próbę udzielenia odpowiedzi na te oraz inne pytania dotyczące zgody na badanie diagnostyczne dziecka.
Ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze są placówkami, w których strukturze nie ma szkoły, w związku z tym pobyt w ośrodku jest umożliwieniem dziecku realizacji obowiązku szkolnego. Jak w takim razie traktować ucznia, który uczęszcza na zajęcia właśnie w takim ośrodku? Czy należy wpisać go do dziennika lekcyjnego klasy? Kto klasyfikuje ucznia i wystawia świadectwo promocyjne?
Niepełnosprawności sprzężone to, współwystępujące u jednego ucznia, konkretne rodzaje niepełnosprawności wskazane w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Omawiamy je dokładnie w tekście. Sprawdź, co to są niepełnosprawności sprzężone oraz z czym się wiążą. Dowiedz się też, jakie są obowiązki szkoły i przedszkola wobec ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawności sprzężone.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, tak jak wszystkie pozostałe zajęcia specjalistyczne, mogą być prowadzone indywidualnie lub w grupie. Sprawdź, kto podejmuje decyzję o tym, czy zajęcia korekcyjno-kompensacyjne powinny być prowadzone indywidualnie czy zespołowo.
Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje placówkę do zorganizowania nauki poza szkołą. Jak zorganizować naukę ucznia, który nie może uczęszczać do szkoły? Jak w takim przypadku powinna wyglądać edukacja włączająca oraz czy ten tryb nauczania nadal może być realizowany w formie zdalnej? Jak organizować nauczanie indywidualne w przedszkolu? W artykule zajedziesz odpowiedzi na te oraz inne pytania organizację indywidualnej nauki dzieci i młodzieży w roku szkolnym 2023/2024.
Proces opanowywania sprawności językowych i komunikacyjnych charakteryzuje się swoją złożonością, wielowymiarowością i długotrwałością. Jego uwarunkowania mają zarówno naturę biologiczną, jak i społeczną. Każdy człowiek jest zdolny do posługiwania się językiem. Dzięki jego znajomości ludzie mają możliwość porozumiewania się między sobą. Różne trudności związane z realizacją systemu językowego mogą powodować zaburzenia artykulacji czy też inaczej wady wymowy. Takie zaburzenie mowy, w którym poszczególne głoski lub ich połączenia realizowane są nieprawidłowo (wadliwie) określa się ogólnie mianem dyslalii. Dowiedz się, czym jest dyslalia, jak rozpoznać jej objawy i gdzie szukać jej przyczyn. Sprawdź, jakie kroki powinien podjąć nauczyciel i rodzic, gdy zauważy u dziecka problemy w artykulacji?
Wielu rodziców słysząc o potrzebie przeprowadzenia diagnozy neurologopedycznej dziecka mylnie identyfikuje ją z wizytą u lekarza neurologa. Z kolei inni na podobną wskazówkę uspokajają – dziecko uczestniczy przecież w terapii logopedycznej. Neurologopedia to nie to samo, co logopedia, choć w obu przypadkach przedmiotem zainteresowania są nieprawidłowości oraz zaburzeniami mowy i komunikacji. Kim jest neurologopeda i jak można nim zostać? Dowiedz się na czym polega praca neurologopedy, czym jest terapia neurologopedyczna i kto powinien ją odbyć.
Jeżeli w opinii wydajniej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną pojawia się zalecenie indywidualnej pracy z dzieckiem na zajęciach specjalistycznych, to zajęcia te należy zorganizować w ten właśnie sposób. Włączenie dziecka do grupy, dla której prowadzone są podobne zajęcia będzie budziło wątpliwości czy szkoła faktycznie realizuje zalecenia.
Opinia potrzebie WWR jest wydana dzieciom, u których wykryto niepełnosprawność. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mają na celu pobudzenie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka. Są one prowadzone od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Wobec tego, czy dziecko z opinią o WWR w postępowaniu rekrutacyjnym do przedszkola powinno otrzymać punkty za spełnianie kryterium o niepełnosprawności?
Dzieci uczestniczące w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju często mierzą się z dodatkowymi, obok niepełnosprawności, problemami zdrowotnymi. W okresach nasilenia tych problemów rodzice wnioskują o zawieszenie zajęć WWR. Czy takie rozwiązanie jest w ogóle możliwe? Sprawdź, jak należy traktować wniosek o zawieszenie zajęć WWR z powodu choroby.
Przedszkole, jeżeli spełnia warunki, może rozpocząć prowadzenie wwrd w trakcie roku szkolnego. W celu zorganizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka konieczne będzie przydzielenie specjalistom dodatkowych zajęć przez dyrektora przedszkola. Sprawdź, w jakiej formie powinno nastąpić przydzielenie specjalistom dodatkowych godzin na wwrd.