Zdarza się, że rodzice zgłaszający się do poradni w celu przeprowadzenia diagnozy dziecka proszą dyrektora o udostępnienie informacji o narzędziach wykorzystywanych podczas badania. Należy pamiętać, że poradnia może jedynie przekazać informacje o tym, jakie narzędzia zostały wykorzystane, lecz nie może udostępnić testów diagnostycznych.
Coraz częściej w opiniach z poradni zamieszczane jest zalecenie udziału w zajęciach integracji sensorycznej. Z tego powodu wielu nauczycieli zdobywa zresztą dodatkowe kwalifikacje w tym zakresie. Istnieją jednak istotne trudności dotyczące organizacji zajęć SI w szkole i przedszkolu. Otóż żadne przepisy nie zawierają wytycznych prawnych. Nie do końca jasne jest więc, czy muszą być to zajęcia indywidualne, ile powinny trwać oraz ile wynosi pensum nauczyciela. Poznaj założenia, którymi trzeba się kierować organizując zajęcia.
Objecie ucznia kształceniem specjalnym ze względu na niedostosowanie społeczne odbywa się po dostarczeniu do szkoły orzeczenia wydanego przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jeżeli uczeń ma zostać umieszczony w ośrodku wychowawczym, niezbędne jest także odpowiednie orzeczenie sądu rodzinnego. Wobec tego, czy poradnie psychologiczno-pedagogiczne mogą wydać orzeczenie o niedostosowaniu społecznym nie posiadając wyroku sądu rodzinnego, który stwierdza, że uczeń jest niedostosowany społecznie?
Przepisy prawa oświatowego nie pozostawiają wątpliwości w kwestii dotyczącej uczniów objętych zindywidualizowaną ścieżką kształcenia dla uczniów z niepełnosprawnością. Wskazują jednoznacznie, że zindywidualizowanej ścieżki kształcenia nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym. Jak zatem powinna postąpić szkoła, gdy u ucznia, dla którego zorganizowano ścieżkę zdiagnozowane zostaną zaburzenia ze spektrum autyzmu?
Organizacja zajęć zalecanych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie specjalnego może być utrudniona lub wręcz niemożliwa ze względu na fakt, iż w danej szkole nie zatrudnia się nauczycieli posiadających wymagane kwalifikacje. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor szkoły publicznej? Sprawdź, jak ekspert odpowiada na pytanie, czy szkoła może pokryć koszty uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez firmę zewnętrzną.
W odniesieniu do szkół minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych jest określony w ramowym planie nauczania, są to 2 godziny na ucznia. W odniesieniu do przedszkoli nie ma takich ustaleń, zatem na jakiej podstawie ustalić, jaka liczba godzin zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu będzie właściwa?
Jeśli w szkole rozpoznane zostały potrzeby uczniów związane z udzieleniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, to dyrektor powinien zorganizować taką pomoc. Sprawdź, czy zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mogą być prowadzone w ramach tzw. godzin statutowych.
Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie. Przed wydaniem opinii publiczna poradnia we współpracy z przedszkolem lub szkołą oraz rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole lub szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wprowadzenie do nowego środowiska szkolnego stanowi wyzwanie zarówno dla uczniów jak i dla ich rodzin. Dzieci przybywające z innego kraju muszą zmierzyć się nie tylko z różnicami językowymi i systemami edukacyjnymi, ale także z nowymi rówieśnikami, nauczycielami oraz zasadami szkolnymi. Adaptacja może przebiegać różnie w zależności od osobowości ucznia. Niektórzy szybko nawiązują kontakty, traktując nową sytuację jako przygodę. Inni mogą przejawiać nietypowe zachowania związane z wysokim stresem, kryzysem czy niechęcią do przebywania w Polsce. W artykule ekspertka tłumaczy, dlaczego nie jest zalecane natychmiastowe kierowanie ucznia do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zwraca również uwagę, w jaki sposób przekazać informację o konieczności pogłębienia diagnozy, w sytuacji, gdy nauczyciele stwierdzają taką potrzebę.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ma na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Zajęcia są przeznaczone dla małego dziecka i mają prowadzić do zapewnienia mu lepszej jakości życia. Zdarza się jednak, że z wnioskiem o wydanie takiej opinii występują rodzice dzieci, u których wprawdzie nie stwierdzono niepełnosprawności, lecz występują problemy zdrowotne i deficyty rozwojowe. Sprawdź, czy do zorganizowania wczesnego wspomagania niezbędne jest orzeczenie o niepełnosprawności lub o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się również, jaką pomoc może otrzymać rodzic lub opiekun każdego dziecka, u którego zauważono nieprawidłowości w funkcjonowaniu.
Zorganizowanie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest możliwe, jeżeli rodzice dostarczą do podmiotu prowadzącego takie zajęcia opinię o potrzebie WWR. Warto jednak pamiętać, że w przypadku dziecka z odroczonym obowiązkiem szkolnym, oprócz opinii, należy dostarczy również decyzję dyrektora o odroczeniu.
Rządowy program „Za życiem” może być realizowany przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Poradnia taka może być wyznaczona jako wiodący ośrodek koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczy. Sprawdź, na jakiej podstawie zatrudnić specjalistę – nauczyciela pedagoga w publicznej poradni.