Diagnozą dzieci i ich potrzeb zajmują się zespoły orzekające w poradniach. To zespół decyduje o tym, czy zasadne jest wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niedostosowanie społeczne dla dziecka z diagnozą mutyzmu wybiórczego. Zespół uwzględnia poziom rozwoju dziecka, występujące trudności i ich skutki dla funkcjonowania dziecka. Sprawdź, czy uczniowie z diagnozą mutyzmu wybiórczego powinni być objęci kształceniem specjalnym.
Nie każdy uczeń objęty nauczaniem indywidualnym musi realizować wszystkie zajęcia w domu. Jeżeli stan zdrowia to umożliwia, to uczeń może na niektóre zajęcia uczęszczać do szkoły. Sprawdź, kiedy dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania, można zorganizować zajęcia w szkole. Dowiedz się, czy wymiar tych godzin wlicza się do wymiaru zajęć przyznanych na realizację nauczania.
Nie ma podstawy prawnej dotyczącej rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych. W tej kwestii można odwołać się do dobrowolności korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Należy wskazywać również na poszanowanie praw rodziców jako prawnych przedstawicieli dziecka. Sprawdź, na jakiej podstawie można przyjąć rezygnację ucznia z zajęć rewalidacyjnych.
Przepisy w sprawie nauczania języków obcych niekiedy budzą wątpliwości. Nie wszyscy uczniowie muszą uczyć się dwóch języków obcych nowożytnych. Trzeba jednak rozróżnić zwolnienie od wyłączenia obowiązku nauki. Inaczej traktuje się uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, a inaczej z innymi rodzajami niepełnosprawności. Wyjaśniamy, którzy uczniowie nie uczą się drugiego języka obcego z mocy prawa i uczęszczają na zajęcia z techniki, a których należy z tej nauki zwolnić.
Do każdej szkoły uczęszczają dzieci z dysfunkcją wzroku. W większości przypadków wystarcza korekcja za pomocą okularów. Jeżeli jednak Uczniowie słabowidzący wymagają specjalnych warunków pracy. Z artykułu dowiesz się, czym jest słabowzroczność. Ekspertka wyjaśnia, w jaki sposób zorganizować przestrzeń nauki dla dzieci niedowidzących. Przedstawia również najważniejsze zasady przygotowywania pomocy dydaktycznych dla uczniów słabowidzących.
Niepełnosprawność, spektrum autyzmu, przebyte choroby czy urazy, to tylko niektóre czynniki zaburzające możliwość porozumiewania się za pomocą słów. Dla takich osób powstały różne systemy komunikacji bez słów mówionych. W artykule omówiono alternatywne systemy wspomagające rozwój komunikacji uczniów z niepełnosprawnością i zaburzeniami mowy.
Autyzm to zaburzenie o charakterze neurologicznym. Pierwsze objawy można zaobserwować w pierwszych latach życia, choć nie zawsze są one od razu utożsamiane właśnie z tym zaburzeniem. Dowiedz się, czym jest autyzm, poznaj zarys historii i podstawowe informacje o pierwszych symptomach, kryteriach diagnostycznych oraz sposobach klasyfikacji całościowych zaburzeń rozwoju. Sprawdź, które hipotezy dotyczące autyzmu zostały obalone przez badaczy, a które wymagają pogłębionych badań.
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego często widnienie zapis: stwierdza się potrzebę realizacji wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z uczniem. Takie zalecenie czasami traktowane jest jako konieczność zorganizowania tzw. zajęć wyrównawczych. Sprawdź, czy realizacja wybranych zajęć indywidualnie i zajęcia wyrównawcze oznacza to samo.
Przyjęcie do przedszkola dziecka z niepełnosprawnością nie zawsze wiąże się z koniecznością zatrudnienia dodatkowych nauczycieli. Rozstrzygająca w tym zakresie jest treść orzeczenia. Dowiedz się, kiedy na przedszkolu spoczywa obowiązek zatrudnienia wsparcia dla dziecka z orzeczeniem
Pierwszym działaniem zespołu nauczycieli i specjalistów, po dostarczeniu do szkoły orzeczenia, jest przeprowadzenie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia. Często zespół stwierdza, że uczeń wybrane zajęcia powinien realizować indywidualnie. Co powinien zrobić dyrektor szkoły, aby zaspokoić tę potrzebę, skoro zindywidualizowana ścieżka kształcenia nie dotyczy uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.