Szkoła przysposabiająca do pracy jest przeznaczona dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Czy może zatem do tej szkoły uczęszczać uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i autyzmem, która to niepełnosprawność jest w orzeczeniu określona jako sprzężona?
Liczne nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych mogą skutkować brakiem podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej. W przypadku nieuczęszczania na przydzielone zajęcia rewalidacyjne nie ma takiego ryzyka. Czy są jednak przewidziane inne konsekwencje? Czy nieobecność dziecka na zajęciach może spowodować, że zakwestionowane zostaną wydatki ponoszone na wynagrodzenie nauczyciela?
Agresję kojarzymy zazwyczaj z czymś złym; biciem, zabieraniem, obelgami słownymi. Nie jest to jednak takie proste w przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. U nich agresja jest często nieudanym szukaniem pomocy, próbą kontaktu, zaproszeniem do komunikacji. Równie często bywa reakcją na nękanie rówieśnicze, którego doświadcza wielu uczniów z ASD. Dowiedz się, jak radzą sobie uczniowie ze spektrum autyzmu w obliczu przemocy rówieśniczej.
Zajęcia socjoterapeutyczne są skierowane do uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu oraz wykazujących potrzebę wspierania w sferze rozwoju intelektualnego i duchowego. Co do zasady są to zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W artykule wyjaśniamy, jak i dla kogo należy organizować zajęcia socjoterapeutyczne w szkole.
Zapewnienie uczniom z niepełnosprawnością opieki i możliwości pobierania nauki oraz realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia wpisuje się w podstawowe cele systemu oświaty. Za właściwą organizację kształcenia, opieki i wychowania odpowiada dyrektor placówki, który zgodnie z przepisami musi lub może zatrudnić dodatkową kadrę. W artykule wyjaśniono, w których przypadkach istnieje obowiązek, a w którym możliwość zatrudnienia w szkole nauczyciela wspomagającego, specjalisty i pomocy nauczyciela, a także omówiono status prawny i warunki zatrudnienia tych osób.
Przepisy prawa oświatowego określają minimalny wymiar zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością. Tymczasem orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być wydane także ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanie społeczne. Jaki wymiar zajęć socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych należy wówczas ustalić?
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zespół orzekający wskazuje jedynie potrzebę realizacji wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z dzieckiem lub uczniem lub w grupie liczącej do 5 dzieci lub uczniów – w odniesieniu do ucznia napotykającego na trudności w funkcjonowaniu wspólnie z oddziałem. Czy wobec tego zespół działający w szkole może podjąć decyzję o zorganizowaniu dla ucznia zajęć indywidualnych tylko z jednego przedmiotu?
Zdarza się, że mimo starań, nie jest możliwe zatrudnienie w szkole tzw. nauczyciela wspomagającego, ze względu na brak zainteresowanych kandydatów. Czy w takiej sytuacji można zatrudnić pomoc nauczyciela, skoro przepisy wskazują, że dyrektor zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub pomoc nauczyciela?
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na dyrektora obowiązek zapewnienia realizacji zaleceń. To często oznacza konieczność zatrudnienia specjalistów, nierzadko na niski tygodniowy wymiar godzin zajęć. Zdarza się, że dyrektor zamiast zapewnienia specjalistów prowadzących zalecane zajęcia kieruje dziecko do innej placówki, gdzie odbywają się zajęcia. Czy takie działanie jest prawidłowe, jeżeli rodzice nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów?
Dla każdego ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego należy zorganizować co najmniej dwie godziny zajęć rewalidacyjnych tygodniowo. Oczywiście, liczba godzin teoretycznie może być wyższa. W praktyce jednak organ prowadzący rzadko wyraża na to zgodę. Dyrektorzy oraz nauczyciele zastanawiają się, czy wobec tego można zorganizować takie zajęcia w ramach puli na dodatkową pomoc psychologiczno-pedagogiczną?