Żyjemy w świecie, który nie jest ani w pełni wirtualny, ani w pełni realny. Jest dynamicznie zmieniającą się hybrydą, w której cyfrowa przestrzeń staje się naturalnym przedłużeniem codzienności. W epoce cyfrowej, gdzie każde kliknięcie i przewinięcie palcem po ekranie smartfona budzi troskę, szczególnie wśród rodziców i opiekunów, kluczowym staje się pytanie: dlaczego tak ważne jest, by wiedzieć, co młodzi ludzie robią w internecie? O tym, jak i dlaczego warto, w kontekście korzystania z technologii, budować zrozumienie między pokoleniami, mówi dr Karol Jachymek, kulturoznawca i medioznawca z Uniwersytetu SWPS.
Ośrodek Rozwoju Edukacji ogłasza konkurs Wybór szkoły podstawowej do pilotażu wdrażania modułowych e-podręczników w ramach projektu niekonkurencyjnego „Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Do MEN wpłynęła poselska interpelacja dotycząca m.in. „odbiurokratyzowania” pracy szkół. Resort edukacji podkreśla, że obowiązki związane z dokumentowaniem działań szkoły i nauczycieli powinny być nakładane w sposób racjonalny, tzn. w zakresie koniecznym. Zapowiada również konsultacje społeczne w tym zakresie.
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na konferencję online pt. "Różnice edukacyjne a płeć uczniów", która odbędzie się 20 maja w godzinach 11:00 – 13:00. Oprócz prelekcji przewidziano także debatę. Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne.
Czy rodzice powinni mieć dostęp do ocen swoich pełnoletnich dzieci? Dlaczego prawa do prywatności uczniów pełnoletnich uczęszczających do szkół policealnych albo szkół dla dorosłych i pozostałych uczniów pełnoletnich są rozbieżne? Co w sytuacji, gdy uczeń jest skłócony z rodzicem, albo rodzic ma sądownie ograniczone prawa rodzicielskie? Zdaniem RPO potrzebne są jednoznaczne przepisy w tym zakresie.
Do MEN wpłynęła interpelacja poselska w sprawie liczebności klas integracyjnych w szkołach. Obecnie obowiązujące przepisy stanowią, że oddział integracyjny może liczyć nie więcej niż 20 uczniów, w tym nie więcej niż 5 z niepełnosprawnością. Taki limit sprawia, że w klasie, w której uczeń z orzeczeniem zmuszony będzie powtarzać rok, może zabraknąć dla niego miejsca. Czy istnieje szansa na zmianę przepisów w taki sposób, aby w razie konieczności powtarzania klasy, dyrektor mógł przekroczyć limit? Poznaj stanowisko MEN.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Ośrodek Rozwoju Edukacji zaprasza na szkolenie pn. „Diagnoza psychologiczna dzieci obcojęzycznych (dzieci ukraińskie, Romowie pochodzenia ukraińskiego)”. Szkolenie dedykowane jest pracownikom publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych – członkom zespołów orzekających. Zapoznaj się z terminami, tematyką modułów i informacjami o zapisach. Zgłoszenia przyjmowane będą do 10 maja.
Ponownie wracamy do problemów polskich maturzystów planujących studia w Danii lub Szwecji. Przypominamy, że termin ogłoszenia wyników egzaminu maturalnego w Polsce pokrywa się z końcem rekrutacji na te uczelnie. Jest najnowsza odpowiedź CKE w tej sprawie.
Eksperci z Parlamentarnego Zespołu ds. Celiakii przypominają, że celiakia to nie moda, a poważna choroba, która nieleczona wiąże się z licznymi powikłaniami. Lekarstwem są produkty bezglutenowe. Eksperci medyczni apelują, że konieczne są zmiany systemowe, w tym zapewnienie ciepłych bezglutenowych posiłków w placówkach oświatowych oraz edukacja w szkołach.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt zmian do rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Od nowego roku szkolnego dyrektorzy tych placówek będą mieli większe możliwości organizowania zajęć religii w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych. Sprawdź, co ma się zmienić.
Wypalenie zawodowe to powszechny problem, który może dotyczyć każdego i każdej z nas. Autorka najpopularniejszej teorii wypalenia zawodowego, Christina Maslach, podkreślała, że na wypalenie najbardziej narażone są osoby pracujące w zawodach usług społecznych. Tych wymagających bezpośredniej pracy z ludźmi i osobistego zaangażowania w relacje. Przykładami takich zawodów są między innymi nauczyciele/lki i dyrektorzy/rki szkół. Weź udział w badaniu dotyczącym wypalenia zawodowego wśród nauczycieli/lek oraz dyrektorów/rek!
Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich przedstawił MSWiA uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym. Niektóre rozwiązania zawarte w projekcie wzbudziły wątpliwości RPO. Część z nich dotyczy realizacji prawa do edukacji w ramach polskiego systemu oświaty. Te uwagi przedstawiamy w artykule.
Przed zbliżającym się egzaminem ósmoklasisty zapraszamy do pobrania streszczeń lektur obowiązkowych dla uczniów z Ukrainy. Materiały w języku ukraińskim ułatwią im przygotowania do egzaminu i pozwolą upewnić się, że zapamiętali najważniejsze szczegóły.
Polscy maturzyści planujący studia w Danii lub Szwecji po raz kolejny staną przed problemami związanym z terminem ogłoszenia wyników egzaminu maturalnego. Termin ten pokrywa się z końcem rekrutacji na uczelnie w Danii. Problem ten, mimo interwencji Rzecznika Praw Obywatelskich, pozostaje nierozwiązany, co utrudnia polskim uczniom aplikowanie na studia zagraniczne. Nie będzie już zmian w tym zakresie.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało istotne zmiany w podstawie programowej dla szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz branżowych. Zmiany mają służyć dostosowaniu treści nauczania do współczesnych wymagań i oczekiwań społecznych. Treści nauczania mają zostać ograniczone o około 20%. Dnia 23 kwietnia, wraz z opublikowaniem projektów zmian, ruszyły konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe. Potrwają one do 13 maja.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.