Work-life balance oznacza stan, w którym wszystkie sfery życia człowieka pozostają w równowadze i wzajemnie się uzupełniają. Nie chodzi tu o liczbę godzin, które spędza się z rodziną bądź w pracy, lecz o poczucie harmonii i dobrostanu. I choć życie w równowadze praktykowało wiele starożytnych cywilizacji, to w Europie koncepcja ta pojawiła się dopiero pod koniec lat 70-tych XX wieku. Początkowo dotyczyła pracowników wielkich korporacji. Dążenie do sukcesów zawodowych sprawiło, że pracowali intensywnie coraz bardziej zaniedbując życie prywatne.
Nauczyciele realizujący zadania przedszkola czy szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nieprawowanie świadczą pracę, zatem należy uznać, że w ich przypadku staże na kolejne stopnie awansu zawodowego nie zostały przerwane. Czy tak jest w rzeczywistości?
Powierzenie funkcji wychowawcy może nastąpić w każdym momencie roku szkolnego. Taka potrzeba może pojawić się np. w przypadku długotrwałego zwolnienia lekarskiego dotychczasowego wychowawcy. Przepisy nie wskazują, jakie wymagania musi spełniać nauczyciel pełniący tę funkcję, a zatem nie ma przeszkód, aby wychowawcą został nauczyciel w trakcie stażu na którykolwiek stopień awansu zawodowego. Dowiedz się, czy w takim przypadku konieczna jest zmiana planu rozwoju zawodowego.
Od 1 września 2019 r. w procedurze awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego zniesiony został wymóg dokonania oceny pracy na rzecz oceny dorobku zawodowego – tak jak to było wcześniej. Skrócono też okres pracy niezbędny do rozpoczęcia stażu na ten stopień do 1 roku, zamiast dotychczasowych 4 lub 2 lat. Szczegóły procedury awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego według nowych przepisów przedstawia tabela.
Także w procedurze awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego, od 1 września 2019 r. zaszły pewne zmiany. Jeżeli planujesz otworzyć staż na ten stopień lub jesteś w jego trakcie koniecznie sprawdź, jakie są kolejne czynności i terminy ich realizacji po zmianie przepisów.
Zadaniem opiekuna stażu jest udzielanie nauczycielowi pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Sprawdź, jaką dokumentację powinien prowadzić opiekun stażysty wykonując swoje obowiązki.
Przyjęcie nowej roli nie jest łatwe. Zwłaszcza, jeśli chodzi o taką, którą się obserwowało przez wiele lat z drugiej strony. Kiedy uczeń obcuje z dużą liczbą nauczycieli – młodych, doświadczonych, z pasją lub bez, nie ma możliwości, by nie wyrobił sobie wielu przekonań o tym zawodzie. A gdy sam się staje nauczycielem, musi się z nimi zmierzyć.
Pandemia koronawirusa wielu nauczycielom pozwoliła odkryć wiele talentów i umiejętności z posiadania których wcześniej nie zdawali sobie sprawy. Lekcje on-line? Nagrywanie filmów dla uczniów? Kiedyś abstrakcja, dzisiaj codzienność. Warto poznać kilka prostych zasad nagrywania, dzięki którym nawet filmy nagrywane telefonem komórkowym staną się profesjonalnym materiałem dydaktycznym. Jakich błędów nie popełniać?
Przekonanie, że rozwój człowieka kończy się wraz z osiągnięciem dorosłości sprawia, że zaniedbujemy swój rozwój osobisty, zaś rozwój zawodowy często sprowadza się do wypełniania obowiązków. Wtedy ani praca ani życie prywatne nie są tak satysfakcjonujące, jakbyśmy oczekiwali. Na szczęście można to zmienić.
Istotą stresu są zakłócenia równowagi między potrzebami a możliwościami ich spełnienia. Zakłócenia te mogą być powodem obniżenia zdolności człowieka do skutecznego działania. Subiektywne postrzeganie wydarzenia przez każdego z nas, nasze myśli i emocje z nim związane, mają znaczący wpływ na nasze działanie. Każdy z nas ma swój sposób reakcji na stres, swoje schematy postępowania. W artykule Stres w pracy nauczyciela w części 1 i 2 podejmiemy próbę odpowiedzi na następujące pytania: Jak doskonalić umiejętność rozpoznawania sygnałów stresu? Jak skutecznie radzić sobie ze stresem – świadomie reagować lub zapobiegać.