Dyscyplina wewnętrzna jest kluczowym elementem rozwoju młodych ludzi. Pomaga im w kształtowaniu silnej osobowości i zdolności do samokontroli. Dzięki samodyscyplinie młodzież uczy się odpowiedzialności i samodyscypliny, które są niezbędne w dorosłym życiu. Przeprowadzenie zajęć na ten temat dyscypliny wewnętrznej uczniom możliwość praktycznego nauczenia się zarządzania czasem i priorytetami. Proponowane zajęcia rozwijają też umiejętności społeczne, ucząc jak radzić sobie ze stresem i presją rówieśniczą.
Postanowienia noworoczne bywają traktowane z przymrużeniem oka. Przełom roku to jednak czas, w którym trudno się powstrzymać od zakładania, jakie będą kolejne miesiące. To dobry moment na to, by pomóc uczniom rozwijać umiejętności tworzenia planów i wprowadzania ich w życie. Jakie założenia powinno spełniać postanowienie noworoczne, by miał szanse przerodzić się w konstruktywny, realny plan działania?
Pod koniec półrocza często dokonujemy testów sprawdzających poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy. Oprócz tego tradycyjnego sposobu warto wykorzystać gry edukacyjne. W ich czasie uczeń jest bardziej odprężony, zaangażowany wielozmysłowo i nastawiony pozytywnie na działanie. Być może skonfrontowanie osiągnięć zawartych w testach z poziomem wiedzy i umiejętności prezentowanym podczas gier, da pełen obraz uczniowskich sukcesów edukacyjnych. Proponowany scenariusz lekcji na podsumowanie I półrocza można wykorzystać na lekcji wychowawczej lub na zajęciach przedmiotowych.
Dyscyplina wewnętrzna jest kluczowym elementem rozwoju młodych ludzi. Pomaga im w kształtowaniu silnej osobowości i zdolności do samokontroli. Dzięki samodyscyplinie młodzież uczy się odpowiedzialności i samodyscypliny, które są niezbędne w dorosłym życiu. Przeprowadzenie zajęć na ten temat dyscypliny wewnętrznej uczniom możliwość praktycznego nauczenia się zarządzania czasem i priorytetami. Proponowane zajęcia rozwijają też umiejętności społeczne, ucząc jak radzić sobie ze stresem i presją rówieśniczą.
Postanowienia noworoczne bywają traktowane z przymrużeniem oka. Przełom roku to jednak czas, w którym trudno się powstrzymać od zakładania, jakie będą kolejne miesiące. To dobry moment na to, by pomóc uczniom rozwijać umiejętności tworzenia planów i wprowadzania ich w życie. Jakie założenia powinno spełniać postanowienie noworoczne, by miał szanse przerodzić się w konstruktywny, realny plan działania?
Pod koniec półrocza często dokonujemy testów sprawdzających poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy. Oprócz tego tradycyjnego sposobu warto wykorzystać gry edukacyjne. W ich czasie uczeń jest bardziej odprężony, zaangażowany wielozmysłowo i nastawiony pozytywnie na działanie. Być może skonfrontowanie osiągnięć zawartych w testach z poziomem wiedzy i umiejętności prezentowanym podczas gier, da pełen obraz uczniowskich sukcesów edukacyjnych. Proponowany scenariusz lekcji na podsumowanie I półrocza można wykorzystać na lekcji wychowawczej lub na zajęciach przedmiotowych.
Liczba uchodźców przybywających do Polski z powodu wojny w Ukrainie przekroczyła już milion. Głównie są to kobiety i dzieci, które zapisywane są do polskich szkół i przedszkoli. Bariera językowa, ogromny lęk związany z wydarzeniami z niedalekiej przeszłości oraz najbliższą przyszłością towarzyszy zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Scenariusz ma na celu wsparcie integracji zespołów klasowych, do których dołączają dzieci uchodźcze. Materiały dla uczniów zostały przetłumaczone na język ukraiński.
W dniu 8 marca obchodzimy nie tylko Dzień Kobiet, ale także Dzień Rudych. Mało kto pamięta po tym drugim, dość nietypowym dniu. A szkoda, bo można nawiązać do niego podczas rozmów na temat akceptacji dla odmienności. Już w wieku przedszkolnym obserwuje się pierwsze przejawy rozróżnienia członków grupy ze względu na wygląd. Dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne kształtują swoją postawę wobec odmienności obserwując dorosłych. Czasem wystarczy, że kolega z klasy ma rude włosy, piegi, czy inną charakterystyczną cechę, by przylgnęła do niego nieprzyjemna łatka „innego”. Scenariusz ma na celu wesprzeć najmłodsze grupy w rozwoju postawy akceptacji i tolerancji względem rówieśników.
Scenariusz zajęć jest przeznaczony dla uczniów klas VII-VIIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia mają na celu uświadomienie uczniom, jakie uczucia i emocje towarzyszą uchodźcom z Ukrainy. Warto przeprowadzić je przed pojawieniem się w klasie uczniów z zagranicy. Scenariusz zajęć można wykorzystać na godzinie wychowawczej, języku polskim lub wiedzy o społeczeństwie.
Niewłaściwe zachowanie to dowcip lub zabawa. Tak myśli o swoi postępowaniu wielu uczniów. Nie mają świadomości, że za swoje zachowania mogą także ponieść konsekwencje prawne. Lekcja wychowawcza o odpowiedzialności prawnej ma za zadanie uświadomić im, że ich zachowania to nie tylko „bycie niegrzecznym”.
Propozycja do wykorzystania jako samodzielne ćwiczenie aktywizujące grupę lub jako metoda dzielenia klasy na grupy do pracy w zespołach.
Krótkie, dziesięciominutowe ćwiczenie aktywizujące uczniów. Warto przeprowadzić je w razie zauważenia spadku energii grupy i obniżenia aktywności na zajęciach.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów ze specyfiką pracy w zawodzie dentysty.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII. Uczniowie w czasie zajęć nie tylko szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, ale również planują i prezentują swoje plany korzystając z techniki kamishibai. W załączniku i nstrukcja samodzielnego wykonania teatru KAMISHIBAI.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach. Wykorzystaj scenariusz na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej.
30 lipca obchodzimy Dzień Przyjaciela. Z tej okazji warto porozmawiać z dziećmi na temat znaczenia przyjaźni i dbania o relacje. Przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem proponowanego scenariusza pomoże dzieciom w wieku 4-5 lat zrozumieć, dlaczego przyjaciel to skarb.
Dzień wiatru warto świętować przede wszystkim we względu na istotę problemu zmian klimatycznych. Każda okazja do zwiększania świadomości oraz wrażliwości dzieci na otaczające je zjawiska przyrody jest warta wykorzystania. Zachęcam do przeprowadzenia zajęć na zewnątrz, szczególnie w miejscach, w których dzieci będą mogły poeksperymentować z działaniem wiatru.
Scenariusz spotkania rady pedagogicznej prowadzonej przez doradcę zawodowego. Szkolenie skierowane jest do nauczycieli zatrudnionych w szkole podstawowej. Nauczyciele przedmiotów dowiedzą się, w jaki sposób wprowadzać na lekcjach treści z zakresu doradztwa zawodowego – zasady prowadzenia lekcji na temat znaczenia pracy w życiu człowieka.
Celem warsztatu jest przekazanie wiedzy na temat sposobu funkcjonowania uczniów z różnymi problemami wzrokowymi. W trakcie szkolenia zostają poruszone tematy związane z adaptacją przestrzeni szkolnej i miejsca pracy ucznia, sposobu korzystania z pomocy optycznych i wykorzystania pomocy nieoptycznych.
Upowszechnianiu wiedzy na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych możemy poświęcić jedno lub kilka spotkań z rodzicami, w zależności od tego jakie niepełnosprawności lub zaburzenia dotyczą uczniów w danej społeczności szkolnej.
Zajęcia mają na celu ułatwienie rodzicom zrozumienia rzeczywistości, w której żyją współcześni nastolatkowie należący do tzw. generacji Z oraz uświadomić sobie, jaką rolę odgrywają w procesie dorastania.Warsztaty dla rodziców nastolatków ułatwią ułatwią zrozumienie potrzeb młodego człowieka.