Rozmowy o dobrostanie psychicznym w szkole stanowią istotny element edukacyjny, pozwalający uczniom lepiej zrozumieć siebie i otaczający ich świat. Obecnie, kiedy młodzież coraz częściej boryka się z problemami emocjonalnymi i stresem, kluczowe staje się otwarcie przestrzeni dla dialogu na temat zdrowia psychicznego oraz czynników na nie wpływających. Scenariusz zajęć „Hobby i zainteresowania jako sposób na dbanie o siebie” dla uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej ma na celu rozwinięcie świadomości na temat znaczenia aktywności pozalekcyjnych w utrzymaniu równowagi psychicznej i fizycznej. Dzięki aktywnemu udziałowi w zajęciach, uczniowie będą mieli możliwość doświadczenia, jak hobby i zainteresowania mogą służyć nie tylko jako źródło radości, ale także jako skuteczny sposób na poprawę samopoczucia i zdrowia psychicznego.
Współczesna młodzież żyje w gąszczu często wykluczających się wzajemnie informacji. Codziennie odbiera wiele bodźców, dociera do niej ilość treści, której w żaden sposób nie da się zmierzyć. Wystarczy, że nastolatek korzysta kilka godzin dziennie z telefonu, by jego umysł wypełnił się obrazami, wypowiedziami, tekstami. Wielu z tych treści nikt w żaden sposób nie weryfikował. Szczególnie trudno jest rozróżnić wiarygodne źródła od nierzetelnych w zakresie szeroko pojętej psychoedukacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie młodzieży w rozwijaniu umiejętności samodzielnej analizy i weryfikacji treści internetowych.
Przeprowadzenie zajęć dotyczących ochrony prywatności i budowania wizerunku online powinno mieć miejsce już w szkole podstawowej. Dzięki zajęciom uczniowie dowiadują się, co oznacza ochrona prywatności w internecie i dlaczego jest to ważne. Uczniowie uczą się, że to, co publikują w mediach społecznościowych, ma wpływ na ich wizerunek online. Zajęcia te pomagają kształtować zdolność do świadomego budowania pozytywnego wizerunku i rozważania, jakie treści warto udostępniać. Poprzez analizę przykładowych przypadków naruszeń prywatności i negatywnego wpływu mediów społecznościowych, uczniowie zdobywają wiedzę na temat potencjalnych zagrożeń online. Pozwala to na bardziej świadome korzystanie z internetu.
Rozmowy o dobrostanie psychicznym w szkole stanowią istotny element edukacyjny, pozwalający uczniom lepiej zrozumieć siebie i otaczający ich świat. Obecnie, kiedy młodzież coraz częściej boryka się z problemami emocjonalnymi i stresem, kluczowe staje się otwarcie przestrzeni dla dialogu na temat zdrowia psychicznego oraz czynników na nie wpływających. Scenariusz zajęć „Hobby i zainteresowania jako sposób na dbanie o siebie” dla uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej ma na celu rozwinięcie świadomości na temat znaczenia aktywności pozalekcyjnych w utrzymaniu równowagi psychicznej i fizycznej. Dzięki aktywnemu udziałowi w zajęciach, uczniowie będą mieli możliwość doświadczenia, jak hobby i zainteresowania mogą służyć nie tylko jako źródło radości, ale także jako skuteczny sposób na poprawę samopoczucia i zdrowia psychicznego.
Współczesna młodzież żyje w gąszczu często wykluczających się wzajemnie informacji. Codziennie odbiera wiele bodźców, dociera do niej ilość treści, której w żaden sposób nie da się zmierzyć. Wystarczy, że nastolatek korzysta kilka godzin dziennie z telefonu, by jego umysł wypełnił się obrazami, wypowiedziami, tekstami. Wielu z tych treści nikt w żaden sposób nie weryfikował. Szczególnie trudno jest rozróżnić wiarygodne źródła od nierzetelnych w zakresie szeroko pojętej psychoedukacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie młodzieży w rozwijaniu umiejętności samodzielnej analizy i weryfikacji treści internetowych.
Przeprowadzenie zajęć dotyczących ochrony prywatności i budowania wizerunku online powinno mieć miejsce już w szkole podstawowej. Dzięki zajęciom uczniowie dowiadują się, co oznacza ochrona prywatności w internecie i dlaczego jest to ważne. Uczniowie uczą się, że to, co publikują w mediach społecznościowych, ma wpływ na ich wizerunek online. Zajęcia te pomagają kształtować zdolność do świadomego budowania pozytywnego wizerunku i rozważania, jakie treści warto udostępniać. Poprzez analizę przykładowych przypadków naruszeń prywatności i negatywnego wpływu mediów społecznościowych, uczniowie zdobywają wiedzę na temat potencjalnych zagrożeń online. Pozwala to na bardziej świadome korzystanie z internetu.
Czas adaptacji dzieci w przedszkolu jest jednym z pierwszych momentów zmiany środowiska dla dziecka. Dlatego trzeba zadbać o ich poczucie bezpieczeństwa, a także dodać nieco odwagi, do poznania nowego miejsca jakim jest przedszkole. Na tę okoliczność proponuję zabawę w „Poszukiwaczy skarbów" połączoną z eksplorowaniem sal i przestrzeni budynku przedszkola. Niewątpliwie uatrakcyjni każdy nieznany dla dziecka kąt.
W pierwszej klasie szkoły podstawowej ważne jest by zintegrować dzieci z jednej klasy ze sobą. Skoro spędzą razem następne osiem lat we wspólnym środowisku, to ważne jest by poczuły ze sobą więź od samego początku. To usprawni proces adaptacji i pozwoli na jego prawidłowy przebieg. Scenariusz zawiera przebieg zajęć ukazujący podobieństwa oraz wspólne cechy uczniów nowej klasy pierwszej.
W klasach szkolnych z roku na rok coraz bardziej widoczne jest zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów. Do szkół ogólnodostępnych uczęszczają często dzieci z różnymi niepełnosprawnościami oraz szeroko rozumianym specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Inkluzja społeczna jest procesem, który powinien zaczynać się od najwcześniejszych lat, aby przyzwyczajać dzieci do różnorodności społecznej, do tego że każdy człowiek jest inny.
Publikacja Klimat. Niedźwiedź polarny została opracowany przez Fundację WWF (https://www.wwf.pl/). To zestaw materiałów wspierających nauczycieli realizujących zajęcia poświęcone tematyce przyrodniczej i ekologicznej. Materiały zawierają zestaw scenariuszy zajęć i propozycji prac plastycznych do poprowadzenia w szkole, w przedszkolu, w świetlicy, w kole przyrodniczym lub w lokalnym klubie dla dzieci i młodzieży.
Publikacja Ssaki morskie. Foka szara, morświn została opracowany przez Fundację WWF (https://www.wwf.pl/). To pomoc edukacyjna WWF w postaci scenariuszy zajęć i propozycji prac plastycznych do poprowadzenia w szkole, w przedszkolu, w świetlicy, w kole przyrodniczym lub w lokalnym klubie dla dzieci i młodzieży.
Dzień Pustej Klasy powstał w 2012 roku z inicjatywy grupy londyńskich nauczycieli. Jego główną ideą jest promowanie lekcji na świeżym powietrzu. Bliskość przyrody niezwykle pozytywnie wpływa na rozwój dziecka, wspiera jego koncentrację i rozładowuje stres. Natura rozwija kreatywność i samodzielność dziecka, wzmacniając jego odporność. W czasie proponowanych zajęć dzieci będą zdobywać „Odznakę odkrywcy przyrody” wykonując zadania trenujące zmysły, spostrzegawczość, uważność, pamięć i współpracę.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Scenariusz zajęć dotyczy zawodów związanych z pracą z głosem i grą na instrumencie. Materiał jest przeznaczony do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach i pracy zespołowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje. Zajęcia skupiają się na zawodach mających związek z pracą w powietrzu (pilot, stewardesa in.).
Na światowy Dzień Pluszowego Misia proponuję prostą i wyrazistą historię dla przedszkolaków opowiedzianą przez samotnego misia, który nie chce być sam, szuka bliskiej osoby i znajduje ją w świecie dzieci. Bo nie tylko z racji wzrostu blisko dzieciom do wielu spraw, blisko do ziemi, więc dosłownie łatwo odnaleźć im to, co zgubione, postawione przez innych, blisko do prawdy, bo jest prostsza niż kłamstwa, blisko do wrażliwości, bo jest pierwotna i niewyuczona.
Święto Niepodległości 11 listopada upamiętnia odzyskanie niepodległości przez Polskę po 123 latach zaborów. Jest to okoliczność, która wiąże się z tradycjami niepodległościowymi Polski i wiedza o nich oraz ich źródłach umożliwia świadome obchodzenie tego ważnego dnia dla historii państwa polskiego. Dzień 11 listopada przypomina, że suwerenność kraju wiąże się z wolnością, która jest dana każdemu człowiekowi. Warto pamiętać o tym m.in. w obliczu ostatnich wydarzeń na Ukrainie. Scenariusz zajęć można wykorzystać na zajęciach edukacyjnych lub na zajęciach świetlicowych.
Zajęcia na Dzień Marzyciela są doskonałą okazją dla nauczyciela do lepszego i głębszego poznania grupy.
Zaburzenia lękowe u młodzieży budzą sporo emocji. Czasem dorosłym trudno uwierzyć w lękowe objawy młodych ludzi, czują się bezradni, nie wiedzą, jak zareagować. Jak powinien zachować się nauczyciel, gdy widzi u swojego ucznia objawy lęku napadowego? W jaki sposób pomóc mu obniżyć lęk? Zadaniem scenariusza jest psychoedukacja nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w zakresie zaburzeń lękowych, w szczególności lęku napadowego.
Wielu uczniów z ADHD przeżywa w szkole ogromny stres. Towarzyszą im trzy główne objawy w różnym natężeniu: ruchliwość, kłopoty w zakresie koncentracji uwagi, impulsywność. Często już na początku edukacji zbierają ogromną ilość uwagi otoczenia – niestety głównie tej negatywnej. Bez odpowiedniego wsparcia nauczyciela, dostosowania środowiska nauki i wymagań edukacyjnych jest im niezwykle trudno. Każdy szmer odwraca uwagę, potrzeba ruchu zwycięża nad oczekiwaniami innych, impulsywność powoduje szereg konfliktów. Dziecko z ADHD nie ma absolutnie żadnego wpływu na kontrolowanie swoich objawów. Zwykłe zdanie: siedź cicho i grzecznie wypowiedziane do dziecka z ADHD jest podobnie irracjonalne, jak: zbij już tę gorączkę w stosunku do przeziębionego dziecka. Celem warsztatu jest wyposażenie nauczycieli w elementarną wiedzę i narzędzia niezbędne do pracy z dzieckiem z ADHD.
Co zrobić, by dzieciom się chciało uczyć? To pytanie wraca jak bumerang. Zadają je rodzice, nauczyciele i nierzadko same dzieci. Uczniowie czują się przeciążeni wymaganiami, często nie rozumieją funkcji, jaką w ich życiu spełnia nauka. Trudno im zobaczyć wartość w nabywaniu nowych umiejętności, zrozumieć sens ogólnego procesu edukacji. Do tego potrzebna jest motywacja wewnętrzna. Zadaniem scenariusza jest wsparcie nauczycieli w skutecznym rozbudzaniu motywacji wewnętrznej w społeczności uczniowskiej.
Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej nie powinno ograniczać się do wspierania uczniów. Równie ważna może okazać się praca z rodzicami. Dlatego, jeżeli warunki na to pozwolą, warto zorganizować spotkanie doradcy z rodzicami. Proponowany scenariusz jest przeznaczony do pracy z rodzicami przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym.
Scenariusz z zakresu doradztwa zawodowego przeznaczony do realizacji z rodzicami uczniów szkoły podstawowej. Warsztaty mają na celu przygotowanie rodziców do rozmów ze swoim dziećmi na temat zasobów osobistych.
Wychowawcy oraz nauczyciele informatyki regularnie przeprowadzają lekcje na temat bezpieczeństwa w sieci, cyberprzemocy, kultury zachowania w Internecie. Jednak dużą rolę w tej dziedzinie odgrywają rodzice. To oni często przebywają z dziećmi i mogą obserwować w jaki sposób korzystają z Internetu, mogą zapobiec ewentualnym zagrożeniom. Dlatego warto porozmawiać z rodzicami o korzystaniu z Internetu, uprzedzić o zagrożeniach oraz dać narzędzia do ochrony dzieci przed nieodpowiednimi treściami. W tym celu można przeprowadzić warsztaty pedagogizujące. Przed rozpoczęciem wywiadówki warto poinformować rodziców o zamiarze przeprowadzenia zajęć na temat bezpieczeństwa w Internecie i zapewnić, że są one dla chętnych.