Współczesne czasy nie są dla nastolatków łatwe. Opisują silne poczucie presji, które dotyczy wielu obszarów ich życia – wyglądu, osiągnięć, rozwoju osobistego. Żyją w świecie, w którym równoważne jest to, co dzieje się w tzw. realu i sferze wirtualnej. Codziennie przyjmują ogromne ilości informacji ze świata zewnętrznego, które trudno im selekcjonować i ograniczyć. Tempo życia jest szybkie, wymagania dorosłych wysokie, brakuje czasu na prawdziwy relaks czy zwykłą nudę. Od lat specjaliści wskazują na kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Poradnie psychologiczne, oddziały psychiatryczne dzienne i stacjonarne są przepełnione. W jaki sposób młodzież może samodzielnie dbać o swoje samopoczucie? Celem scenariusza jest wsparcie nastolatków w codziennej higienie zdrowia psychicznego.
W szkolnych murach uczniowie poznają nie tylko tajniki matematyki czy języka polskiego, ale również kształtują swoje postawy i wartości. Szkoła to idealne miejsce, aby uczyć się tolerancji, akceptacji i szacunku dla różnorodności. Jednym z ważnych aspektów tej edukacji jest zrozumienie różnych form opieki nad dziećmi i budowanie otwartości na rodziny adopcyjne i zastępcze. Scenariusz zajęć pt. Dom pełen miłości – odkrywamy świat adopcji i pieczy zastępczej ma na celu m.in. kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec dzieci z rodzin adopcyjnych i zastępczych oraz przełamywanie stereotypów i uprzedzeń dotyczących dzieci z pieczy zastępczej.
Szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale także przestrzeń, gdzie kształtują się postawy społeczne i etyczne młodych ludzi. W szkolnych murach uczniowie codziennie stają przed wyborami, które testują ich wartości i zasady. W tej dynamicznej i często skomplikowanej rzeczywistości, kłamstwo może wydawać się łatwym rozwiązaniem problemów czy sposobem na uniknięcie konsekwencji. Niemniej jednak, każde nieprawdziwe słowo rzuca cień na wzajemne relacje i buduje mur niezrozumienia między ludźmi. Zadaniem scenariusza „Za kulisami kłamstwa: prawda o nieprawdzie” jest wyposażenie młodzieży w narzędzia do zrozumienia skomplikowanych konsekwencji kłamstwa. Zajęcia mają na celu rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia, empatii oraz odpowiedzialności za własne słowa i czyny. W trosce o rozwój świadomości społecznej i emocjonalnej, program ten stawia na pierwszym miejscu prawdę i zaufanie jako fundamenty zdrowych relacji międzyludzkich.
Współczesne czasy nie są dla nastolatków łatwe. Opisują silne poczucie presji, które dotyczy wielu obszarów ich życia – wyglądu, osiągnięć, rozwoju osobistego. Żyją w świecie, w którym równoważne jest to, co dzieje się w tzw. realu i sferze wirtualnej. Codziennie przyjmują ogromne ilości informacji ze świata zewnętrznego, które trudno im selekcjonować i ograniczyć. Tempo życia jest szybkie, wymagania dorosłych wysokie, brakuje czasu na prawdziwy relaks czy zwykłą nudę. Od lat specjaliści wskazują na kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Poradnie psychologiczne, oddziały psychiatryczne dzienne i stacjonarne są przepełnione. W jaki sposób młodzież może samodzielnie dbać o swoje samopoczucie? Celem scenariusza jest wsparcie nastolatków w codziennej higienie zdrowia psychicznego.
W szkolnych murach uczniowie poznają nie tylko tajniki matematyki czy języka polskiego, ale również kształtują swoje postawy i wartości. Szkoła to idealne miejsce, aby uczyć się tolerancji, akceptacji i szacunku dla różnorodności. Jednym z ważnych aspektów tej edukacji jest zrozumienie różnych form opieki nad dziećmi i budowanie otwartości na rodziny adopcyjne i zastępcze. Scenariusz zajęć pt. Dom pełen miłości – odkrywamy świat adopcji i pieczy zastępczej ma na celu m.in. kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec dzieci z rodzin adopcyjnych i zastępczych oraz przełamywanie stereotypów i uprzedzeń dotyczących dzieci z pieczy zastępczej.
Szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale także przestrzeń, gdzie kształtują się postawy społeczne i etyczne młodych ludzi. W szkolnych murach uczniowie codziennie stają przed wyborami, które testują ich wartości i zasady. W tej dynamicznej i często skomplikowanej rzeczywistości, kłamstwo może wydawać się łatwym rozwiązaniem problemów czy sposobem na uniknięcie konsekwencji. Niemniej jednak, każde nieprawdziwe słowo rzuca cień na wzajemne relacje i buduje mur niezrozumienia między ludźmi. Zadaniem scenariusza „Za kulisami kłamstwa: prawda o nieprawdzie” jest wyposażenie młodzieży w narzędzia do zrozumienia skomplikowanych konsekwencji kłamstwa. Zajęcia mają na celu rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia, empatii oraz odpowiedzialności za własne słowa i czyny. W trosce o rozwój świadomości społecznej i emocjonalnej, program ten stawia na pierwszym miejscu prawdę i zaufanie jako fundamenty zdrowych relacji międzyludzkich.
Dzień Dziecka to dla wielu dzieci ulubiony dzień w roku. Szkoły i przedszkola zamieniają się wtedy w miejsca pełne beztroski, zabawy. Ostatni lata były dla polskich uczniów ogromnie trudne. Pandemia i wybuch wojny w Ukrainie dały się wszystkim we znaki. Konieczność ciągłej adaptacji do kolejnych społecznych zmian bywała wyczerpująca. W tym roku nareszcie nauczyciele mogą zaproponować dzieciom wspólne wyjście – do kina, teatru, na lody, do lunaparku. Zniesienie pandemicznych obostrzeń przyniosło dużą ulgę.
Każdego roku 3 grudnia obchodzony jest międzynarodowy dzień osób niepełnosprawnych. W tym dniu warto zwrócić uwagę dzieci i młodzieży na potrzeby osób z niepełnosprawnością. Zachęcamy do wykorzystania scenariuszy zajęć związanych z tą tematyką.
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 3-4 lat ukierunkowanych na wprowadzenie tematyki niepełnosprawności. W czasie zajęć dzieci będą rozwijały kompetencje związane z empatią oraz dowiedzą się, na czym polega akceptacja dla odmienności.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. W czasie zajęć uczniowie dowiedzą się, jak wiedza i umiejętności z zakresu matematyki są wykorzystywane w życiu zawodowym. Scenariusz można wykorzystać ramach realizacji doradztwa zawodowego. Ćwiczenie sprawdzi się również podczas pierwszej lekcji matematyki w klasie IV, jako zachęta do zaangażowania w naukę.
Publikacja Duże drapieżniki. Wilk, ryś i niedźwiedź została opracowana przez Fundację WWF (https://www.wwf.pl/). To zestaw ciekawych pomocy dydaktycznych przygotowanych przez Fundację WWF w postaci scenariuszy zajęć i propozycji prac plastycznych do poprowadzenia w szkole, w przedszkolu, w świetlicy, w kole przyrodniczym lub w lokalnym klubie dla dzieci i młodzieży.
Narzędziownik „Eksperymenty przyrodnicze” został opracowany przez Fundację WWF (https://www.wwf.pl/). Są to instrukcje doświadczeń, dzięki którym przekonacie się na własne oczy, jak działają zjawiska przyrodnicze w miniaturze oraz jak człowiek wpływa na wiele z nich.
Materiał jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III szkoły podstawowej: uczeń odgrywa różne role zawodowe w zabawie, podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach. W czasie zajęć dzieci zapoznają się z zawodem nauczyciela.
Święto Policji jest obchodzone 24 lipca. Warto z tej okazji porozmawiać z uczniami na temat pracy policjanta i jej znaczenia dla społeczeństwa. Proponowany scenariusz zajęć przeznaczony do pracy w grupach oraz pracy indywidualnej z uczniami klas IV-VI. Propozycję można wykorzystać w realizacji programu doradztwa zawodowego w szkole podstawowej.
Scenariusz przeznaczony służący realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI. W czasie zajęć uczniowie nabywają umiejętności z zakresu wskazywania różnych grup zawodów oraz podawania przykładów zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup.
Dzień Muzyki proponuję spędzić pod hasłem „Muzyka jest wszędzie”. Do realizacji scenariusza nie są potrzebne umiejętności gry na instrumencie czy wyjątkowo dobrego śpiewu. Zajęcia mają na celu uwrażliwienie dzieci na otaczające je dźwięki, obserwację otoczenia, a także odkrywanie przyjemności ze świadomego obcowania z muzyką.
Na dzień 21 lutego przypada dzień kultywowania tożsamości narodowej. Święto bywa nazywane również Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego. Od najmłodszych lat można zaszczepić w dzieciach zadziwienie i zachwyt zamiast trudności i zawiłości na myśl o ortografii czy gramatyce. Jak to zrobić? Najprościej przez zabawę językową z wykorzystaniem świetnego tekstu literackiego, który jest dobrze napisany i dodatkowo okraszony nutą poczucia humoru i przewrotności.
Scenariusz zajęć edukacyjnych (godzina wychowawcza, historia, etyka, kółko przedmiotowe) do przeprowadzenia w związku z obchodami Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Międzynarodowy Dzień Pamięci o Holocauście przypada 23 stycznia. Scenariusz zajęć opracowany na podstawie portalu Zapis pamięci (www.zapispamieci.pl)
Docenianie uczniów ma pozytywny wpływ na ich rozwój, motywację i relacje w klasie, ponieważ pozwala tworzyć bardziej przyjazne i efektywne środowisko edukacyjne. Celem szkolenia prowadzonego z wykorzystaniem niniejszego scenariusza jest uświadomienia nauczycielom znaczenia doceniania uczniów oraz zaprezentowanie im praktycznych technik i strategii działania.
Praca z nastoletnim uczniem szkoły specjalnej to duże wyzwanie pod każdym względem. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną dojrzewają w sposób podobny do rówieśników. Budzą się w nich te same potrzeby seksualne, natomiast obniżone są zdolności rozumienia ich i hamowania. Słabszy poziom możliwości analizy sytuacji wystawia ich otoczenie na dużą próbę. Przerażające jest również to, że obecniebadania pokazują,że osoby z niepełnosprawnością intelektualną nawet do pięciu razy częściej padają ofiarami przemocy seksualnej niż inne osoby. Zadaniem scenariusza jest przygotowanie nauczycieli do wprowadzenia elementów edukacji seksualnej w grupach uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i tym samym przeciwdziałanie przemocy.
Czym są wagary? Co za nimi stoi? Dlaczego jedni uczniowie decydują się na unikanie lekcji, inni nie? Wydawać by się mogło, że odpowiedź jest prosta. Jedni rzetelnie podchodzą do obowiązków, inni nie. Czy zjawisko wagarów jest jednak tak proste i świadczy o tym, jaki jest uczeń? A może wagary są objawem innych trudności? Często wynikają z nadmiernego stresu, poczucia braku rozwiązania piętrzących się problemów szkolnych. Czasem na wagary chodzą nastolatki zmagające się z depresją, zaburzeniami adaptacyjnymi, poczuciem odrzucenia i osamotnienia. Mogą wskazywać również na przemoc szkolną i być sposobem na jej unikanie. Zadaniem scenariusza jest wsparcie nauczycieli w budowaniu pozytywnej relacji z uczniami, która chroni ich przed wyborem wagarów jako sposobu radzenia sobie.
Pierwsze związki nastolatków są dużym wyzwaniem dla rodziców. Pojawia się lęk o to, by dziecko nie podjęło decyzji, które mogą na stałe zmienić jego życie. Bardzo trudno jest przyjąć, że dotychczas zależna od dorosłych dziewczynka lub chłopiec buduje własną przestrzeń, do której nie bardzo można wejść. Pojawia się nieznana dotąd czujność w poznawaniu potencjalnych lub realnych partnerów nastolatka, wyobrażenie o beztrosce, która wpędzi dziecko w kłopoty, obawa przed ,,nieuchronnym” zranieniem. Rodzice, którzy dotąd czuli kontrolę nad życiem swoich dzieci, nagle konfrontują się z jej brakiem. Rozmowy o relacjach nastolatka bywają dla nich krępujące, pełne napięcia. Do tego wszystkiego dodajmy burzę hormonów i labilność emocjonalną dorastającego podlotka i przepis na rodzinne konflikty mamy gotowy. Warsztat ma na celu pomóc rodzicom w rozumieniu potrzeb i zadań rozwojowych młodzieży oraz wsparcie rodziców w poszerzeniu kompetencji rodzicielskich.
Scenariusz może być wykorzystany na zebraniu z rodzicami lub na oddzielnym spotkaniu poświęconym ADHD. Warsztaty stwarzają okazję do nawiązania efektywnej współpracy z rodzicami i mogą przyczynić się do pozyskania w rodzicach sojuszników współdziałających w procesie wychowania ich dzieci.