Sąd może zobowiązać szkołę do przekazania dokumentacji dotyczącej ucznia odpowiedniej instytucji. Oznacza to, że na wniosek sądu dyrektor szkoły będzie musiał wydać wskazane dokumenty. Przed przekazaniem dokumentów należy jednak upewnić się, czy wezwanie dotyczy oryginałów czy kopii. Dowiedz się na jakiej podstawie placówka oświatowa może zostać zobligowana do przekazania dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki.
Do końca kwietnia przedszkole musi wydać rodzicom informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Realizacja tego obowiązku w odniesieniu do dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego rodzi wątpliwości. Dodatkowe problemy pojawiają się w przypadku dzieci z odroczonym obowiązkiem szkolnym oraz dzieci, które przybyły do Polski z Ukrainy. Dowiedz się jakie problemy dotyczące informacji o gotowości szkolnej mogą się pojawić i jak im zaradzić.
W bursie prowadzi się dokumentację wskazaną w przepisach dotyczących sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej. W związku z tym, bursza powinna dokumentować także wszystkie podejmowane działania na rzecz uczniów z niepełnosprawnością zgodnie z zakresem wsparcia określonym w IPET.
Formy sprawdzania postępów uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, niepełnosprawnościami sprzężonymi powinny wynikać z przepisów prawa oświatowego, w tym podstawy programowej dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, co do zasady, reguluje statut szkoły. Oznacza to, że statut szkoły przysposabiającej do pracy powinien określać również zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów.
Uczeń przejawiający trudności wychowawcze ma prawo do korzystania z takich samych uprawnień, co uczniowie niewykazujący podobnych kłopotów. Mimo to, ze względu na agresywne zachowania zdarza się, że szkoła żąda, aby rodzice samodzielnie przyprowadzali i dobierali ucznia ze szkoły. Czy odmowa dowożenia do szkoły agresywnego ucznia jest zgodna z prawem?
Zgodnie z przepisami prawa oświatowego zadania związane z przeprowadzeniem rekrutacji do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych są podzielone między organem prowadzącym, dyrektorem przedszkola lub szkoły podstawowej oraz komisją rekrutacyjną. Zapoznaj się z zasadami rekrutacji w 2024 r. krok po kroku i poznaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania.
Nie zawsze nauczyciel początkujący rozpoczynający prace w szkole będzie zatrudniony na okres dwóch lat szkolnych. Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel początkujący może być zatrudniony na podstawie art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela w związku z potrzebą wynikającą z organizacji nauczania. Najczęściej w ten sposób na czas określony zatrudnia się nauczycieli wspomagających, ponieważ ich obecność w szkole uzależniona jest od rodzajów niepełnosprawności uczniów.
Analizując zakres obowiązków tzw. nauczycieli wspomagających trudno jest wskazać jednoznacznie, jakie konkretnie zadania należy mu powierzyć. Kluczowe jest bowiem ustalenie zasad współpracy z nauczycielem prowadzącym. Dowiedz się, czy nauczyciel wspomagający musi znać podstawę programową wszystkich zajęć oraz czy można nałożyć na niego obowiązek układania sprawdzianów dla uczniów z orzeczeniami.
Przepisy prawa oświatowego nie określają liczby tzw. nauczycieli wspomagających, których należy zatrudnić w szkole czy przedszkolu. Brak wytycznych dotyczy również szkół z oddziałami integracyjnymi. Czy to oznacza, że ten sam nauczyciel wspomagający może udzielać wsparcia uczniom w oddziale integracyjnym oraz uczniom z orzeczeniem w oddziałach ogólnodostępnych? Sprawdź, czy w szkole z oddziałem integracyjnym można zatrudnić tylko jednego nauczyciela wspomagającego. Artykuł omawia praktyczne kwestie dotyczące nauczycieli wspomagających w szkołach z oddziałami integracyjnymi oraz wyjaśnia, jakie są zasady i decyzje podejmowane przez dyrektora w kontekście wsparcia edukacyjnego uczniów z różnymi potrzebami.
Praca psychologa i psychologa szkolnego istotnie różni się od pracy tzw. nauczycieli przedmiotowców. Kluczowa różnica polega na tym, że nauczyciele ci powinni być dostępni dla uczniów także podczas przerw. Czy w związku z tym dyrektor szkoły nie powinien uwzględniać ich w harmonogramie dyżurów międzylekcyjnych? Sprawdź, jak zorganizować dyżury nauczycielskie, aby można było przydzielić je również specjalistom bez jednoczesnego dezorganizowania pracy nauczycieli.
Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole wymaga zgody rodzica lub pełnoletniego ucznia. W odniesieniu do niepełnoletnich uczniów konieczność ta prowadzi do szeregu wątpliwości. Po pierwsze oznacza, że bez zgody dziecko nie będzie mogło skorzystać ze wsparcia, po drugie zaś – skłania do pytania, czy psycholog powinien przekazywać rodzicom wszystkie informacje pozyskane od ucznia? Wątpliwości dotyczące niejasnych wytycznych pracy psychologa stara się rozwiać MEiN w odpowiedzi na interpelację poselską. Sprawdź, czy szkoła ma prawo ingerować w decyzje rodziców dotyczące udzielania pomocy psychologicznej. Dowiedz się również czy obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej dotyczy również psychologa szkolnego.
Od 1 września 2022 r. w szkołach obowiązkowo zatrudniono psychologów. W niektórych szkołach takie stanowiska wcześniej nie funkcjonowały. W związku z tym wielu rodziców nie zgadza się na to, aby psycholog pracował z ich dzieckiem i sprzeciwiają się, by specjaliści mieli wgląd w dotyczącą ich dokumentację. Sprawdź, czy istnieje podstawa prawna ograniczenia dostępu psychologa do danych osobowych ucznia.
Przepisy prawa oświatowego nie nakładają na pedagoga specjalnego obowiązku opracowywania na każdy rok szkolny planu pracy, czy też dokonywania sprawozdania. Natomiast taki obowiązek może wynikać z wewnętrznie opracowanych zasad funkcjonowania danego przedszkola, szkoły i może zostać zawarty w wewnętrznych dokumentach przedszkola lub szkoły. Dowiedz się, jak dokonać podsumowania pracy pedagoga specjalnego.
Nauczycielowi po przepracowaniu określonej liczby lat należy wypłacić nagrodę jubileuszową. Karta Nauczyciela nie precyzuje, jak rozumieć okres wieloletniej pracy. Nie wyjaśnia więc czy do stażu pracy zalicza się także okres, w którym nauczyciel przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia. Sprawdź, czy okres korzystania z urlopu dla poratowania zdrowia jest zaliczany do stażu pracowniczego uprawniającego do nagrody jubileuszowej.
Jednym z zadań pedagoga specjalnego zatrudnionego w przedszkolu i szkole jest prowadzenie badań i działań diagnostycznych. Rzetelne wywiązywanie się z tego obowiązku wymaga m.in. obserwowania uczniów w czasie lekcji. Nie oznacza to jednak, że może on wchodzić do klasy w dowolnie wybranym przez siebie momencie, bez porozumienia z nauczycielem prowadzącym.
Nauczyciele zatrudnieni w szkołach feryjnych nie mogą korzystać z urlopu wypoczynkowego w trakcie trwania roku szkolnego. Nie przysługuje im także tzw. urlop na żądanie. Jedynym rozwiązaniem, w razie potrzeby, jest złożenie do dyrektora wniosku o udzielenie urlopu bezpłatnego. Zdarza się jednak, że zwolnienie od pracy potrzebne jest nie na cały dzień, a jedynie na kilka godzin. Czy można wystąpić z wnioskiem o udzielenie kilku godzin urlopu bezpłatnego?
Obowiązek realizowania tzw. godzin dostępności nie może być realizowany w ten sposób, że nauczyciel prowadzi zaplanowane dla uczniów zajęcia wyrównawcze. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a tym samym nie mogą być prowadzone w ramach tzw. zadań statutowych. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udziela się w ramach pensum.
Praca w godzinach ponadwymiarowych i doraźnych zastępstwach to dla wychowawcy klasy szansa na zarobienie dodatkowych pieniędzy. Z drugiej jednak strony wymaga to jeszcze lepszej organizacji i umiejętnego zarządzania swoim czasem pracy. Sprawdź, jaki jest limit dla dodatkowych godzin i co zmieniło się w tym zakresie od 1 września 2023/2024. Dowiedz się, które godziny możesz realizować bez wymaganych kwalifikacji oraz kiedy potrzebna jest zgoda na dodatkową pracę. Upewnij się także, jak rozliczane jest wynagrodzenie wychowawcy klasy za pracę w godzinach ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw.
Prowadzenie lekcji otwartych jest jednym z działań realizowanych przez nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego. Warto jednak pamiętać, że każdy nauczyciel zobowiązany jest do dzielenia się wiedzą, w tym prowadzania lekcji otwartych. Zajęcia otwarte mogą i powinni więc prowadzić nie tylko tzw. przedmiotowcy, ale także nauczyciele specjaliści oraz tzw. nauczyciele wspomagający.
Nauczyciel początkujący w okresie odbywania przygotowania do wykonywania zawodu ma obowiązek przeprowadzenia co najmniej dwóch lekcji obserwowanych. Pierwszą przeprowadza w drugim roku, a kolejną – w ostatnim roku odbywania przygotowania do zwodu nauczyciela. Pierwsza lekcja pokazowa ma mniej formalny charakter, ma pomóc nauczycielowi przygotować się do spotkania z drugą komisją. Kolejna obserwacja ma bowiem duży wpływ na dalsze losy awansu zawodowego nauczyciela. Od uzyskanej opinii zależy bowiem to, czy nauczyciel początkujący będzie mógł złożyć wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego.
Likwidacja dwóch stopni awansu zawodowego pociąga za sobą wątpliwości dotyczące statusu nauczycieli, którzy uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego. Wielu dyrektorów przyjmuje, że nauczyciele ci są aktualnie nauczycielami początkującymi i należy przydzielić im mentora. Czy rzeczywiście tak jest? Poznaj odpowiedź eksperta.