W indywidualnych teczkach uczniów korzystających w szkole ze specjalistycznego wsparcia gromadzi się dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szkole oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne i programy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Dowiedz się, jakie dokładnie dokumenty należy gromadzić.
W indywidualnej teczce ucznia objętego kształceniem specjalnym oraz pomocą psychologiczno-pedagogiczną przechowuje się dokumenty wskazane w przepisach dokumenty. O ile nie jest zabronione gromadzenie w niej również kart pracy, o tyle nie jest to obowiązkowe. Dowiedz się, czy nauczyciel może zdecydować o gromadzeniu kart pracy w indywidualnej teczce i sprawdź, jakie korzyści dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą z tego wynikać.
Dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej przechowywana jest w teczce ucznia. Czy taką teczkę należy założyć także dla uczniów, którzy nie posiadają opinii? Co, jeżeli mimo to uczestniczą w dodatkowych zajęciach? Sprawdź, jak prowadzić dokumentację pomocy i pracy z uczniem objętym wsparciem. Upewnij się, że prowadzisz ją prawidłowo.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze to forma spełniania obowiązku szkolnego. Wobec tego, czy osoba osiągająca pełnoletność nadal ma obowiązek w nich uczestniczyć? Sprawdź, czy możliwa jest rezygnacja z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych po ukończeniu 18 lat.
Nowe przepisy, powszechnie określane jako zakaz zadawania prac domowych, już na etapie wywoływały gorącą dyskusję. Po wejściu ich w życie pojawiły się natomiast wątpliwości dotyczące stosowania nowych regulacji w praktyce. Dowiedz się, jak w praktyce stosować zasadę braku zadań domowych w szkole podstawowej. Sprawdź, jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel, który nie będzie stosował się do zakazu zadawania prac domowych.
Arkusz organizacji szkoły, zgodnie z określa dla poszczególnych oddziałów, między innymi: tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin zajęć prowadzonych w grupach. Jeżeli od 1 września do szkoły będzie uczęszczał uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, to w arkuszu organizacyjnym należy uwzględnić tygodniowy wymiar godzinowy zajęć wskazanych w ramowym planie nauczania.
Karta Nauczyciela określa pensum nauczyciela wspomagającego. Istnieją jednak wątpliwości, ile godzin powinno ono wynosić w przypadku nauczyciela w przedszkolu i oddziale przedszkolnym. Pojawiają się także pytania, czy do tego pensum zalicza się prowadzenie zajęć rewalidacyjnych? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.
Nowe rozporządzenie MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli określa wymagania, które od 3 października 2023 r. mają spełniać nauczyciele zatrudnieni w publicznych i niepublicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Przeczytaj artykuł i sprawdź, czy doprecyzowanie przepisów dotyczących kwalifikacji nauczycieli wspomagających zmienia wpływa na sytuację zatrudnionych nauczycieli. .
Od 1 września 2022 r. wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach, szkołach i placówkach, w których czas pracy reguluje Karta Nauczyciela, muszą prowadzić konsultacje dla uczniów. W zależności od wymiaru zatrudnienia, konsultacje to odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo lub 1 godziny co dwa tygodnie. Już 6 września 2023 r. wejdą w życie zmiany w tym zakresie – nauczyciel z pensum niższym niż 6 godzin tygodniowo będzie realizował mniej godzin dostępności. Zebraliśmy odpowiedzi na najciekawsze z nich. Dowiedz się, co zmieniła ustawa z 28 lipca 2023 r.
Coraz więcej uczelni wyższych w swojej ofercie ma studia na kierunku psychologia, które są studiami jednolitymi magisterskimi, ale trwają tylko 3 lata lub 3,5 roku. Czy ukończenie takich studiów daje kwalifikacje do zajmowania stanowiska psychologa w przedszkolu, szkole lub placówce? Okazuje się, że tak, jednak trzeba pamiętać, że ostateczna decyzja o zatrudnieniu danej osoby należy do dyrektora.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole specjalnej mają osoby posiadające kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Warto jednak pamiętać, że wymóg ten nie dotyczy każdego, w tym w szczególności psychologa. Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel psycholog, aby móc pracować w szkole specjalnej. Czy w szkołach specjalnych można zatrudnia nauczycieli bez kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej?
Informacja o potrzebie udania się z dzieckiem do psychologa dziecięcego często wywołuje u rodziców szok i niepewność. Jednak szkoła czy przedszkole nie zawsze jest w stanie udzielenia kompleksowego wsparcia, którego w danej sytuacji potrzebuje dziecko. Przekazując sugestię skorzystania ze specjalistycznej pomocy psychologicznej warto wyjaśnić, jak będzie wyglądała pierwsza wizyta u psychologa specjalnego oraz na czym polega praca z dzieckiem w gabinecie. Warto wyjaśnić rodzicom, że pierwsza wizyta ma charakter konsultacji, w czasie której psycholog ma zgromadzić kluczowe informacje. Trzeba bowiem mieć świadomość, że na pierwszym spotkaniu psycholog nie rozpocznie jeszcze terapii i nie udzieli dziecku kompleksowej pomocy. W artykule zamieszczamy wskazówki do przygotowania dziecka i rodziców na spotkanie z psychologiem dziecięcym.
Dodatkowe zatrudnienie nauczyciela tzw. wspomagającego powinno wynikać z potrzeb ucznia i co do zasady potrzeba dodatkowego zatrudnienia powinna zostać wskazana w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, czy w szkole lub przedszkolu trzeba zatrudnić nauczyciela wspomagającego dla dziecka z zespołem Downa.
Nauczyciele, którzy z powodu choroby nie mieli możliwości wykorzystania urlopu wypoczynkowego, powinni otrzymać tzw. urlop uzupełniający. Sprawdź, czy przysługuje on w przypadku przebywania na zwolnieniu lekarskim przez cały okres ferii zimowych. Wyjaśniamy, kiedy przysługuje urlop uzupełniający za zwolnienie lekarskie podczas ferii.
W przypadku szkół i przedszkoli dodatek za trudne warunki pracy przysługuje tylko niektórym nauczycielom. Nie każda praca z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego jest bowiem uznawana za pracę w warunkach trudnych. A jak jest w przypadku nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych? Czy powinni otrzymywać ten dodatek? Dowiedz się, kiedy prowadzenie przez nauczycieli specjalistów zajęć będzie uprawniało do wypłacenia dodatku z tytułu wykonywania pracy w warunkach trudnych.
W 2023 r. Narodowe Święto Niepodległości 11 listopada przypada w sobotę. Z tego względu niektórzy pracownicy będą mogli odebrać inny dzień wolny za święto w sobotę. Sprawdź, czy ta zasada odnosi się także do nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Dowiedz się, kto odbierze dzień wolny za święto 11 listopada 2023 roku.
Zgodnie z nomenklaturą stosowaną w ustawie Karta Nauczyciela, nauczyciele świetlicy zajmują stanowisko „wychowawcy świetlic szkolnych”. W związku z tym pojawia się pytanie – czy wychowawca świetlicy szkolnej powinien otrzymywać dodatek za wychowawstwo?
Kwestie zwalniania uczniów z zajęć edukacyjnych warto określić w procedurze wewnątrzszkolnej. Dzięki niej wychowawcy klas, pozostali nauczyciele i rodzice nie będą mieli wątpliwości, jakie działania należy podjąć, by skutecznie i zgodnie z prawem zwolnić ucznia z całości lub części zajęć obowiązkowych i dodatkowych. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak opracować procedurę zwalniania uczniów z lekcji. Wykorzystaj gotowe procedury zwalniania z zajęć.
Obecnie nauczyciele odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości młodych ludzi. Dążąc do doskonalenia warsztatu pracy i skuteczniejszego osiągania celów edukacyjnych, warto wykorzystywać narzędzia strategiczne, takie jak analiza SWOT. Technika SWOT jest pomocna w ocenie i analizie pracy nauczyciela w szkole oraz jego interakcji z uczniami. Pozwala na identyfikację mocnych i słabych stron procesu nauczania. Oprócz tego umożliwia ocenę szans i zagrożeń wynikających ze stanu środowiska edukacyjnego. Najczęściej sięgają po nią nauczyciele w procesie awansu zawodowego. Jednak narzędzie to może przynieść wiele korzyści nauczycielom dyplomowanym, którzy nie będą już ubiegać się o kolejne stopnie awansu zawodowego. Dowiedz się, jak wykorzystać analizę SWOT w procesie samodoskonalenia nauczyciela.
Stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych jest jednym z zadań systemu oświaty. Dlatego wspieranie nauczycieli w stosowaniu nowatorskich rozwiązań wpisuje się w obowiązki dyrektora szkoły. Z kolei motywacją do rozwoju dla nauczycieli jest uwzględnianie innowacji w awansie zawodowym. Czym jest zatem innowacja pedagogiczna? Które przepisy regulują jej opracowanie i realizację? Czym powinna się charakteryzować, jak ją napisać, dokumentować i ewaluować?
Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 września 2022 r. nauczyciel zatrudniony na czas nieokreślony ma sześć lat na uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego. Nieuzyskanie tego stopnia awansu zawodowego będzie skutkowało rozwiązaniem stosunku pracy z pracy z końcem roku szkolnego. To jednak nie wszystkie – z nauczycielem, który nie zdobędzie tego stopnia awansu zawodowego, nie będzie można zatrudnić na czas nieokreślony w szkole samorządowej. Jak rozumieć te przepisy? Czy można uniknąć zwolnienia z pracy? Czy nieuzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego jest równoznaczne z utratą prawa do wykonywania zawodu?